- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Cimber Sterlings sidste ATR-fly solgt

Knap et år efter Cimber Sterlings konkurs er det endelig lykkedes kuratorerne at sælge selskabets sidste ATR-fly. Tilbage er kun en håndfuld CRJ-fly.

Nu er det endelig lykkedes at finde et hjem til de sidste to af de i alt seks ATR-fly, som blev forældreløse, da Cimber Sterling den 3. maj sidste år drejede nøglen om og gik konkurs.

De to fly bliver genforenet med sine fire søsterfly hos Danish Air Transport. Flyene, med registreringsbogstaverne OY-RTC og OY-RTF, er af typen ATR-72-200. De skal erstatte to lignende fly, som Danish Air Transport nu kan sende tilbage til det selskab, som de er leaset hos.

”Det er nogle af de allersidste ATR-72-200 maskiner, der er produceret. De har ikke fløjet særlig meget og har et pænt og opdateret interiør,” fortæller Jesper Rungholm, direktør i Danish Air Transport.

Passer på motorer
Inden flyene tørner ud for Danish Air Transport skal der dog udskiftes en motor på hvert fly. De to motorer er nemlig omdrejningspunkt i en ikke afsluttet strid mellem et selskab, der har pant i dem, og Cimber Sterling boets kuratorer. Danish Air Transport sætter andre motorer på flyene og passer på de omstridte motorer, indtil ejerskabet er endeligt afgjort.

Cimber Sterling havde på tidspunktet for konkursen en flåde af i alt 26 fly. 15 af dem var leaset og røg derfor tilbage til leasingselskaberne, der har sat de fleste i arbejde igen hos andre flyselskaber. Tilbage var 11 fly, 6 ATR-fly og fem CRJ-200 jetfly.

Danish Air Transport startede med at købe en ATR-72-200 maskine med registreringsbogstaverne OY-RTD fra kuratorerne i efteråret sidste år. Den hedder nu OY-RUG. I januar faldt en aftale om tre ATR-42 maskiner også på plads. Det var maskinerne OY-CIJ, -CIK og -CIL, der i dag hedder OY-RUJ, -RUL og -RUO. Og med den nye aftale er alle seks ATR-flyet solgt videre til Danish Air Transport.

Udskiftet med spanske fly
Kuratorerne for Cimber Sterling boet sidder nu tilbage med fem CRJ-200 jetfly med registreringsbogstaverne OY-RJB, -RJG, -RJH, -RJI og -RJJ. Oprindeligt blev alle fem fly få dage efter konkursen udlejet til et nyt selskab med navnet Cimber A/S, som en række personer fra ledelsen af Cimber Sterling står bag. Cimber A/S opererer flyene for SAS på en wet-lease kontrakt, og har suppleret flyene med tre spanskregistrerede CRJ-fly og en spanskregistreret ATR-72-maskine.

Kuratorerne strides også med en række panthavere over ejerskabet til flere CRJ-motorer.

Det var tirsdag ikke muligt at få en kommentar fra Cimber Sterling boets kurator, advokat Henrik Sjørslev fra Lett Advokater, om hvordan salget af de fem CRJ-fly skrider frem.

Foto: OY-RTF i Aalborg Lufthavn, da flyet stadig fløj for Cimber Sterling.