- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Cockpit-vindue blev blæst ud

Piloterne ombord på et ATR72-fly fra United Airways fik sig tidligere på ugen en alvorlig forskrækkelse, da et vindue i flyets cockpit blev blæst ud ved indflyvningen til Dhaka Airport i Bangladesh.

En flyvning fra Jessore til Dhaka, der er hovedstaden i Bangladesh, var i mandags ved at udvikle sig ganske alvorligt. Det rapporterer Aviation Herald.

Et ATR 72-200 fly fra det lokale United Airways hvade netop forladt Jessore, da piloterne i en flyvehøjde på ca. 2.750 meter fik en indikation af, at der var problemer med kabinetrykket. Man skønnede dog, at flyvningen kunne fortsætte.

Under indflyvningen til Dhaka Airport blev et vindue i cockpittet pludselig blæst ud, hvorefter alle løse genstande blev suget ud. Det resulterede i en øjenskade hos andenpiloten, mens kaptajnen kunne lande flyet sikkert på lufthavnens bane 14.

Ironisk nok blev flyvningen gennemført i et fartøj med registreringen ‘S2-AFE’, der læner sig op ad det engelske ord for sikkerhed.

Det sker af og til, at et fly får en revne i en cockpit-rude, hvorefter der typisk af sikkerhedsmæssige årsagersøges til nærmeste lufthavn.

Minder om ‘BA5390’
Hændelsen i Bangladesh minder om en tilsvarende episode i Storbritannien den 10. juni 1990.

Her var et British Airways BAC-111 fly på vej fra Birmingham til Málaga, dasidevinduet i cockpittet blev blæst udi en højde på 5.300 meter, mens flyet befandt sig over Didcot i Oxforshire. Flykaptajn Tim Lancaster blev suget halvt ud af flyets cockpit og hang med overkroppen udenfor flyet.

Tililende medlemmer af kabinebesætningen måtte kæmpe for at holde fast i kaptajnensben for at undgå, at hele kroppen blev suget ud. Det lykkedes efterfølgendeandenpiloten at foretage en nødlanding i Southampton, hvorefter kaptajnen og et besætningsmedlem blev bragt på hospitalet med forfrysninger, chok og flere kvæstelser.

Fem måneder efter episoden var kaptajn Tim Lancaster tilbage i cockpittet, men faldt senere for aldersgrænsen hos British Airways. Herefter blev det til en periode hos lavprisflyselskabet easyJet.

Læs beretningen om BA5390 på dette link.