- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

CPH har fået en unik lavpris-position

Lufthavnene i København og Berlin har som de eneste i Nordeuropa været i stand til at tiltrække Europas seks største lavprisflyselskaber. I dag rejser op imod hver tredje passager i CPH på lavpris.

Københavns Lufthavn er i dag den 15. største lufthavn i Europa. Selvom lufthavnen målt på passagerer er distanceret af storlufthavnene i London, Paris, Frankfurt, München og Amsterdam, har CPH fået en unik position i lavprismarkedet.

Den danske hovedstadslufthavn er nemlig lykkedes med at tiltrække Europas seks største lavprisflyselskaber, der alle har vækstrater, der overstiger de traditionelle netværksflyselskaber.

Københavns Lufthavn sikrede sig den nye position, da det ungarske lavprisflyselskab i sidste uge annoncerede en rute fra København til Skopje til opstart den 22. marts næste år.

Med Wizz Air´s indtog i CPH er det nu muligt at se haleror fra de seks største lavprisflyselskaber i Europa, der udover Wizz Air omfatter Ryanair, easyJet, Norwegian, Vueling samt Transavia. Udover de nævnte selskaber definerer CPH også tyrkiske Pegasus Airlines samt islandske WOW air som hørende hjemme i lavprissegmentet.

En del af succesen skal tilsyneladende findes i lufthavnens oprindelige “dual airport“ strategi, hvor lavprisflyselskaber og netværksselskaber kan benytte samme infrastruktur. Herudover er der investeret i lavprisfingeren GO, som flere lavprisflyselskaber benytter.

“Uanset om man er lavprisflyselskab eller netværksselskab er alle her i Københavns Lufthavn på samme vilkår. Når det er sagt, har vores lavprisfinger GO spillet en ganske vigtig rolle for flere selskaber som easyJet, Ryanair og Transavia. Her tilbyder vi et mere enkelt service-koncept med hurtige turnarounds og lidt lavere takster,“ fortælle kommerciel direktør Peter Krogsgaard til CHECK-IN.dk

Stigende lavprisandel
For fem år siden var under hver femte passager i København Lufthavn en lavprisrejsende. I dag er det op imod hver tredje passager, der flyver til lavpris, da lavprisandelen i forhold til den samlede trafik år til dato er på 27,9 procent.

“For Danmark er de mange lavprisruter godt nyt. De fleste selskaber er kendetegnet ved, at der på et fly til København er flere udenlandske turister og forretningsrejsende på vej til at besøge Danmark og bruge penge og tid her, end der er danskere på vej hjem fra ferie eller forretning,“ understreger CPH-direktøren.

Med den kraftige udvikling i lavpristrafikken, bliver andelen af transferrejsende i forhold til det totale antal passagerer i lufthavnen stadig mindre. I løbet af de seneste 10 – 15 år er transferandelen faldet fra 50 procent til nu lidt mere end 22 procent af samtlige rejsende. Det på trods af, at den gennemsnitlige årlige transfervækst fra 2009 til 2015 har været på 3,1 procent.

“Udviklingen i transferandelen af den samlede trafik er ikke i sig selv afgørende, da vi ikke ser et problem i, at andre segmenter i lufthavnen stiger,“ siger kommerciel direktør Peter Krogsgaard.