- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

CPH opgiver planerne om Terminal 4

Hos Københavns Lufthavn planlægger man ikke længere med etablering af en Terminal 4, når lufthavnens maksimale kapacitet på 30 mio. passagerer er indenfor rækkevidde.

(LAS VEGAS) Da Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye den 1. marts sidste år lancerede den såkaldte “World Class Hub“ strategi var planlægningen af en Terminal 4 et af elementerne i fremtiden.

Den danske hovedstadslufthavn kunne dengang via prognoser forudse, at lufthavnens maksimale kapacitet på 30 mio. passagerer var indenfor rækkevidde omkring år 2020. Derfor var udmeldingen for halvandet år siden ganske klar.

“Sideløbende med alle de planlagte nybygninger og tilbygninger er vi i gang med at se på muligheden for at opføre en Terminal 4. Alt tyder på, at vi kan fastholde væksten i Københavns Lufthavn. Det betyder, at vi i en ikke fjern fremtid kan får brug for en ekstra terminal – udover de massive om- og udbygninger vi er i færd med at sætte i gang,“ sagde administrerende direktør Thomas Woldbye, da han præsenterede den nye strategiplan for pressen.

Planen var, at en af de mulige placeringer af en ny Terminal 4 skulle ske i forlængelse af Terminal 3 og finger D. Men også andre placeringsmuligheder var under overvejelse.

Men nu er disse planer skrottet. Ikke fordi passagervæksten ikke er til stede, men for bedre at kunne tilpasse udbygningen til den trafiktype og vækst, der kommer.

“Vi var ved at komme til det punkt, at vi kunne se, hvornår vi kunne få brug for en udbygning af kapaciteten. Nu er der blevet lavet et detaljeret og grundigt stykke arbejde med anbefalinger af, hvordan vi kan udvide lufthavnen. Vi bygger sandsynligvis ikke Terminal 4 som en stor klods, men udbygger løbende til et såkaldt ‘long term ekspansion projekt’. Hvis man bygger løbende, kan man bedre justere til det løbende behov, hvor man kan tilpasse infrastrukturen,“ fortæller administrerende direktør Thomas Woldbye til CHECK-IN.dk i forbindelse med World Routes 2013, hvor Københavns Lufthavn er solidt repræsenteret.

Ingen knopskydning
Det er vigtigt for Københavns Lufthavn at understrege, at der ikke bliver tale om en egentlig knopskydning. Der er tale om gennemarbejdede projekter, der har mere dybde en blot at foretage mindre tilbygninger til eksisterende terminalanlæg.

Der har tidligere fra flere flyselskaber været rettet kritik mod Københavns Lufthavn i forhold til de begrænsede manøvrearealer ved forpladserne, der ofte kan udmønte sig i forsinkelser, da der ikke kan foretages “push back“ på grund af fly, der holder i vejen. Også disse områder vil lufthavnen forbedre.

“Manøvrearealerne vil også blive udbygget, og kapacitetsproblemer på forpladser og alle de øvrige detaljer er arbejdet igennem. Der er forbedringer på vej,“ lover lufthavnsdirektøren.

Udvidelsesplanerne i Københavns Lufthavn er ved at blive finpudsede, således at de inden længe kan blive præsenteret for offentligheden.

“Vi kommer snart ud med noget mere konkret omkring det,“ siger Thomas Woldbye, der indtil videre blot har slået fast, at der ikke bliver tale om en separat Terminal 4, som oprindeligt planlagt.