- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

CPH på vej ud af top15

Med en passagertilbagegang på 0,2 procent ved udgangen af maj måned, er Københavns Lufthavn blevet overhalet af Zürich Lufthavn, der indtil videre har skubbet CPH ud af den europæiske top15-liste.

Der var glæde og stolthed i Københavns Lufthavn, da 2014 sluttede med passagerrekord. Hele 25.627.093 passagerer rejste gennem terminalerne i den danske hovedstadslufthavn, hvilket sikrede en passagervækst på 6,5 procent.

Dermed kilede CPH sig ind foran Zürich Lufthavn, der hidtil har været den evige rival, med hvem Københavns Lufthavn i de senere år har kæmpet om at holde positionen som den 15. største lufthavn i Europa.

I Zürich var væksten noget lavere i 2014. Den schweiziske lufthavn sluttede 2014 med samlet 25.477.622 passagerer, hvilket var blot et mulehår efter den danske konkurrent.

Zürich frem og København tilbage
Efter de fem første måneder af 2015 er der vendt op og ned på den udvikling, der kendetegnede 2014.

Ved udgangen af maj var 9.890.898 passagerer gået gennem tælleapparaterne i Zürich Lufthavn, hvilket har været med til at skabe en vækst på 2,5 procent i forhold til samme periode sidste år.

I Københavns Lufthavn mister man til gengæld passagerer. Med en samlet passagertilbagegang fra januar til maj på 0,2 procent er der 9.816.301, der har benyttet CPH år til dato ved udgangen af maj.

Det er især indenrigstrafikken, der trækker ned i CPH med samlet 50.000 færre passagerer i de første fem måneder af 2015. Herudover er der kraftig tilbagegang i transfer-trafikken, hvor man har mistet hver 8. transferpassager svarende til omkring 250.000 passagerer.

CPH ramt af SAS-reduktioner
Transferandelen i CPH er år til dato faldet til 22 procent i forhold til den samlede afgående trafik. Det er det laveste niveau i nyere tid. Til sammenligning er transferandelen i Zürich på næsten 29 procent,

Dermed bliver Københavns Lufthavn i stigende grad offer for de reduktioner, som SAS har gennemført i kapaciteten gennem de senere måneder for derigennem at drive billetpriserne i vejret. Med en markedsandel på over 40 procent af trafikken i CPH, er det nemlig ikke uvæsentligt, hvordan SAS tilrettelægger trafikken.

“Københavns Lufthavn er blevet ramt af, at SAS i de senere måneder har fløjet med mindre kapacitet og lavere belægning end samme periode i fjor,“ bekræfter pressechef Søren Hedegaard Nielsen.

Foto: Morten Lund Madsen