- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

CPH shiner boardingområde op

Når Københavns Lufthavn i disse år udvider og moderniserer den 91 år gamle lufthavn, så handler det hele ikke om at udvide den ofte overbebyrdede sikkerhedskontrol eller om at gøre plads til verdens største passagerfly. Det handler også om mange andre byggeprojekter.

Et af dem er en netop gennemført opgradering og udvidellse af det boardingområde, hvorfra passagerer køres i busser ud til fly, der flyver mod destinationer i non-schengen lande. Det kan både være ud til langdistance- og kortdistancefly, men det er ofte regionale jetfly til Storbritannien og Østeuropa, som holder fjernparkeret og som passagererne skal køres i busser ud til.

Udsigt til baner og fly
Området ligger ved fem såkaldte busgates i stueetagen af Finger C. Efter paskontrollen går man som passager til venstre og ned til boardingområdet, som nu har fået en gevaldig overhaling. Der er bllevet bygget 700 kvadratmeter og renoveret 1.200 kvadratmeter, som til sammen er blevet til en lys lounge med 400 siddepladser og arbejdspladser, 72 nye stik til opladning af telefoner, tablets og laptops samt direkte udsigt til banerne og flyene.

Når busgates’ene bliver brugt til langdistancefly, så forventer Københavns Lufthavn, at boardingprocessen bliver mere enkel og rolig. Via de mange skærme i området kan man se, hvornår man skal gå frem til pulten og boarde, så man slipper for at stå i kø og vente. Herfra er det direkte ind i bussen, der kører ud til flyet i fast rotation.

Foto: Ernst Tobisch/CPH

Foto: Ernst Tobisch/CPH

Når man lander fra en destination i et non-schengen land og bliver kørt i bus til det renoverede boardingområde, så er fordelen, at man som passager bliver kørt stort set lige til indgangen til bagageudleveringen.

Maksimalt 70 passagerer
CPH interviewer op mod 100.000 passagerer om året om deres rejse igennem lufthavnen. Her har der været udtrykt en række ønsker til busboarding. Det er blandt andet mere plads i bussen, flere siddepladser ved gaten, flere stik til opladning, mere plads og bedre adgang til mad og drikke. Når det gælder busserne er målet at lukke maksimalt 70 passagerer ind ad gangen, selvom der er plads til 90.

Københavns Lufthavn har i alt brugt 40 mio. kroner på opgraderingen, som blev taget i brug fornylig.

 

 

Relaterede artikler:

CPH gør klar til terminaludvidelse

CPH udvider sikkerhedskontrol markant

CPH gør klar til at bygge ny langdistance-finger

CPH: A380 er en milepæl for os