- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

CPH tilbageviser kritik af ruteudvikling

Finn Rudaizky, der er medlem af Region Hovedstaden for Dansk Folkeparti, mener at der er varm luft i mange af de offentligt finansierede ruteudviklingsprojekter i CPH. Lufthavnen melder hus forbi.

Den 72-årige politiker Finn Rudaizky, der er medlem af Region Hovedstaden for Dansk Folkeparti, mener at mange af de 200 mio. kroner, der siden 2010 er brugt til ruteudvikling i Københavns Lufthavn i regi af fonden Copenhagen Connected er spildte.

Det fremgår af et læserbrev, som politikeren har sendt til CHECK-IN.dk og en række andre medier.

“Enkelte ruter er blevet til noget, men rigtig mange ruter er stadig varm luft. Det er trist, for der er rigtig mange jobs i flyruter. Ikke kun for lokalsamfundet, men for hele regionen,“ konstaterer Finn Rudaizky.

DF-politikeren mener, at overborgmester Frank Jensen (S) og hans socialdemokratiske kolleger i såvel København som Region Hovedstaden bør forholde sig til, at “væksten drøner uden om København på trods af de 200 investerede millioner kroner,“ som det udtrykkes.

Den udlægning er Københavns Lufhavn ikke enig i. Ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen går så langt som at kalde det “noget faktuelt sludder.“

“Vi havde i det første halvår af 2014 en trafikvækst i Københavns Lufthavn på hele 7,5 procent, og vi har aldrig før haft så mange langdistanceruter i lufthavnen, som vi har i dag,“ fortæller Ole Wieth Christensen til CHECK-IN.dk.

Forventer lokal opbakning og støtte
Analyser har vist, at flyselskaber forventer kontant og praktisk opbakning fra lokale myndigheder og erhvervsliv, når de planlægger opstart af oversøiske flyruter. Den erfaring har ruteudviklingschefen også selv konstateret.

“Jeg ved af personlig erfaring, hvad flyselskaberne beder om, efter selv at have siddet mange timer ved forhandlingsbordet med nogle af de flyselskaber, som sidenhen er kommet til Københavns Lufthavn. Lokal og regional støtte til ruteudvikling er et godt værktøj og en god måde for en region at stå sammen på.“

Ruteudviklingsfonden Copenhagen Connected, der blandt andet kom til på initiativ af Københavns Lufthavn og med opbakning fra, hvad ruteudviklingschefen kalder “fremsynede politikere“ har i perioden fra 2010 til 2013 skaffet en vækst til Danmark på 163.000 ekstra passagerer fra de støttede ruter. Turismeindtægterne fra denne vækst vurderes at repræsentere en værdi på 1,3 mia. kroner.

Der er givet støtte til Emirates (Dubai), Air Canada (Toronto), SAS (San Francisco og Shanghai), Norwegian (Fort Lauderdale, New York, Los Angeles og Liverpool) samt easyJet (Hamborg).

Herudover har der været ydet støtte til Gulf Air (Bahrain) samt finske Blue1(seks ruter fra finske regionale lufthavne). Norwegians rute til Liverpool var et regulært fejlskud, mens manglende succes med Gulf Air og Blue1 skyldes strategisk betingede omlægninger af de respektive flyselskabers trafik.

Langdistanceruter fra Oslo og Stockholm
Finn Rudaizkys bekymring i forhold til ruteudvikling i Københavns Lufthavn går i høj grad også på, at SAS vil åbne nye langdistanceruter fra Oslo og Stockholm, når det skandinaviske flyselskab i efteråret 2015 får leveret nye A330-300 fly fra Airbus.

“Udfordringen er imidlertid, at SAS ikke planlægger at åbne disse interkontinentale langdistanceruter fra København,“ skriver Rudaizky.

Ifølge Ole Wieth Christensen har Københavns Lufthavn et godt partnerskab med eksempelvis SAS, og lufthavnen må naturligvis respektere, når selskabet af markedsmæssige årsager vælger af åbne ruter fra de andre skandinaviske trafikknudepunkter.

“Det handler ikke om, at SAS kun skal flyve ud af Stockholm og Oslo, og ikke ud af København. Det er ikke anderledes, end at Lufthansa også flyver ud af både Frankfurt og München. Københavns Lufthavn har i dag langt den overvejende del af den oversøiske trafik, som SAS producerer,“ siger Ole Wieth Christensen.

Flittig læserbrevsskribent
Finn Rudaizky er kendt for at være en flittig læserbrevsskribent, og flere kilder peger på, at han er en af de politikere, der er bedst inde i substansen af sagerne.il er der delte meninger om. Han er uhyre flittig læserbrevsskribent og bider sig i det hele taget godt fast, når han har fundet en sag. Både politiske venner og fjender peger på, at hans grundighed kan få lidt paranoid og konspirationsteoretisk karakter, når han går forvaltning og toppolitikere efter i sømmene. Men der peges også på, at han er en af de politikere, der er bedst inde i substansen i sagerne. Excentrisk er også et ord, der går igen.

“Hans stil er der delte meninger om. Han er en uhyre flittig læserbrevsskribent og bider sig i det hele taget godt fast, når han har fundet en sag, Både politiske venner og fjender peger på, at hans grundighed kan få lidt paranoid og konspirationsteoretisk karakter, når han går forvaltning og toppolitikere efter i sømmene,“ hed det i et portræt i Kristeligt Dagblad, da Finn Rudaizky fyldte 70 år i 2012.