- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Dagen hvor alle ville flyve indenrigs

Interessen for at overtage Cimber Sterlings indenrigsruter var stor i timerne og dagene efter selskabets konkurs i dag for fem år siden.

Langt de fleste i den danske luftfartsbranche vidste godt, at det ikke kunne blive ved med at gå for Cimber Sterling. En dag ville den ukrainske hovedaktionær ikke længere spytte flere penge i det mere eller mindre bundløse hul, som var det danske flyselskabs pengekasse.

Derfor havde flere flyselskaber da også planer liggende i skuffen for hvordan, de skulle erobre en større andel af det danske indenrigsmarked – eller gøre deres entré på markedet – den dag Cimber Sterling drejede nøglen om. Cimber betjente nemlig alle seks danske indenrigsruter fra København til Bornholm, Sønderborg, Billund, Karup, Aarhus og Aalborg. På de fire førstnævnte ruter var Cimber Sterling alene, mens man på Aarhus-ruten konkurrerede med SAS og på Aalborg-ruten med både SAS og Norwegian.

Allerede samme aften som konkursen sendte Danish Air Transport fly afsted til Bornholm og Sønderborg.

Vinge mod vinge
Konkursen var en realitet torsdag den 3. maj 2012 klokken 7.02 om morgenen, hvor Skifteretten i Sønderborg erklærede Cimber Sterling konkurs. Det gav travlhed hos blandt andre Danish Air Transport, der på det tidspunkt ikke betjente nogle danske indenrigsruter.

Den første rute, som DAT lynhurtigt begyndte at sælge billetter til, var ruten til Bornholm. Her havde DAT i 2005 og et par år frem konkurreret vinge mod vinge med Cimber Air – som Cimber Sterling hed før købet af Sterling-konkursboet i 2008.

”Vi arbejdede på højtryk, og kl. 11:38 samme dag var den første billet booket af en trofast pendler,” erindrer Jesper Rungholm, direktør i DAT.

Allerede torsdag aften kunne Danish Air Transport sende fly afsted på de to tidligere Cimber Sterling-ruter fra København til Bornholm og Sønderborg. DAT startede ud med fem rotationer på hverdage, tre rotationer på lørdage samt fire rotationer på alle søndage på Bornholm-ruten. På Sønderborg-ruten lagde man ud med tre rotationer på alle hverdage.

Vende tilbage til Karup
DAT ville også gerne have serviceret Karup-ruten. Ligesom ruterne til Bornholm og Sønderborg, så havde Cimber Sterling nemlig været alene om at betjene denne rute efter at Norwegian i november 2011 havde trukket sig efter knap to års benhård konkurrence med meget lave priser. DAT måtte dog erkende, at man ikke havde ledige fly til at betjene alle tre ruter allerede fra dag ét.

Til gengæld øjnede Norwegian chancen for at vende tilbage til Karup og få ruten for sig selv. Torsdag aften meldte selskabet således ud, at man fra søndag den 6. maj ville begynde at flyve med fire daglige afgange i hverdagene og 2-3 afgange lørdag og søndag med store 148-personers Boeing 737-300 fly opereret af Jet Time. Dermed satte selskabet mere kapacitet ind end sidst de var i Vestjylland. Da ruten åbnede den 18. januar 2010 var det med tre daglige afgange, som dog i vinteren 2010 blev skåret ned til to daglige flyvninger.

Ved at gå massivt ind på Karup-ruten satsede Norwegian formentlig på, at andre selskaber ville tænke sig om en ekstra gang inden de kom til Karup.

Britiske Flybe reserverede landingstilladelser til flere danske indenrigsruter, men gjorde aldrig alvor af indenrigsplanerne.

Færdiggøre planer
Andre selskaber sad netop og kiggede på mulighederne for at gøre deres entré på det danske indenrigsmarked. Ubekræftede forlydender i løbet af torsdagen ville vide, at Flybe Nordic var klar til at åbne fem danske indenrigsruter fra København til Billund, Bornholm, Karup, Sønderborg og Aalborg.

Sidst på eftermiddagen blev rygterne bekræftet, da Flybe Nordic udsendte en pressemeddelelse.

“Flybe kan bekræfte, at selskabet er i færd med at færdiggøre planer for det danske marked. Flere informationer følger, så snart vi har færdiggjort planerne,“ sagde en pressetalsmand fra Flybe torsdag eftermiddag til CHECK-IN.dk.

SAS meddelte i løbet af torsdagen, at de ville sætte flere afgange ind på sine ruter til Aarhus og Aalborg for at kompensere for den kapacitet, som forsvandt med Cimber Sterlings exit fra ruterne. Og foruden entreen på Karup-ruten annoncerede Norwegian også, at de ville sætte flere flyvninger ind på Aalborg-ruten.

Torsdag aften – godt 12 timer efter konkursen – var situationen således den, at alle på nær indenrigsruten til Billund var blevet overtaget af andre selskaber eller havde fået tilført ekstra kapacitet.

På banen efter en uge
De etablerede indenrigsaktørers hurtige reaktion og Flybe’s interesse for det danske indenrigsmarked afholdte dog ikke et andet udenlandsk flyselskab fra at vise interesse.

Det var Cimber Sterling’s svenske søsterselskab Skyways, der kom på banen en uge efter konkursen

”Vi er interesserede i at flyve på de danske indenrigsruter,” sagde Skyways’ kommercielle direktør, Peter Browall til CHECK-IN.dk.

Godt tre uger efter konkursen den 3. maj var forventningen, at både Flybe og Skyways ville løfte sløret for deres indenrigsplaner. Inden det skete gik Skyways dog konkurs, da den ukrainske milliardær Igor Kolomoysky – der også havde været storaktionær i Cimber Sterling – ikke længere ønskede at skyde penge ind i selskabet.

Kom aldrig til at flyve
Hos Flybe arbejdede man videre med planerne og i starten af august kunne CHECK-IN.dk fortælle, at selskabet havde søgt om landingstilladelser i Københavns Lufthavn til indenrigsruter til Billund og Bornholm med opstart fra den 20. august 2012. Det blev dog kort efter rykket til den 9. september.

Ruterne blev dog ikke opstartet. Og i starten af september lød meldingen så, at man ville nøjes med at starte en rute til Bornholm i slutningen af oktober med syv daglige flyvninger. Det blev dog heller ikke til noget og Flybe kom aldrig til at flyve indenrigs i Danmark.

Når Flybe droppede ideen om en Billund-rute, så skyldtes det sandsynligvis, at SAS den 13. august 2012 begyndte at flyve mellem København og Billund. Dermed fik den sidste af Cimber Sterling-ruterne ny operatør efter mere end tre måneder uden flyvninger mellem Danmarks to største lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Flybe udsætter indenrigsentré og fokuserer på Bornholm

Flybe udsætter mulig dansk entré

Flybe har stadig danske ekspansionsplaner

Indenrigskabalen på vej til at gå op

DAT er klar til kamp for indenrigsruter

Skyways præsenterer planer for dansk indenrigs i næste uge

Skyways vil flyve dansk indenrigs

Norwegian vender tilbage til Karup

Flybe bekræfter: Vi er klar til det danske marked

DAT starter ruter til Sønderborg og Bornholm i aften