- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Danmark er Ryanairs 17. største marked

Det irske lavprisflyselskab Ryanair er Europas største flyselskab med over 76 mio. passagerer i 2011. Men det danske marked er blot selskabets 17. største i Europa og fylder således ikke meget i det samlede billede. Lufthavnene i København og Aalborg vil ikke bøje sig for Ryanairs krav til et samarbejde.

Med 76,4 mio. passagerer var Ryanair i 2011 det største flyselskab i Europa. Godtnok overgår Lufthansa-Gruppen i størrelse, men heri er også medregnet selskaber som Austrian, Swiss og Germanwings udover det tyske moderselskab.

I Danmark er Ryanair indtil videre kun etableret i lufthavnene i BIllund og Aarhus. Dermed er det også begrænset, hvor stort selskabet har haft mulighed for at blive i Danmark.

Det nordiske marked forventes i 2012 at udgøre omkring 7 mio. passagerer for det irske lavprisflyselskab, hvilket er lidt under 10 procent af den samlede passagervolumen. Og det danske marked med blot 1 mio. passagerer, fordelt med over 800.000 i BIllund og omkring 180.000 i Aarhus, er således ganske begrænset i forhold til en række andre markeder.

Rent faktisk er Danmark det 17. største marked for Ryanair i Europa med 78 ugentlige flyafgange i den kommende sommer. Det er noget mindre end de skandinaviske nabolande. Sverige er det 10. største marked for Ryanair med 252 ugentlige afgange i sommertrafikprogrammet, mens Norge følger lige efter på en 11. plads med 188 ugentlige afgange. Det viser en opgørelse fra anna.aero.

I Finland er Ryanair dog stadig under etablering og kan her blot mønstre 41 ugentlige afgange.

Tre gigantiske markeder
Der er tre europæiske markeder, der fuldstændig dominerer i Ryanairs trafikprogram. Det største marked er Spanien med ikke færre end 2.830 ugentlige afgange i sommertrafikprogrammet. Vel at mærke flyafgange med Boeing 737-800 fly, der har plads til 189 passagerer per flyvning.

Herefter kommer Italien med 2.217 afgange, mens Storbritannien indtager tredjepladsen med 2.061 ugentlige afgange i sommerfartplanen. Det irske hjemmemarked repræsenterer blot 673 ugentlige afgange og en samlet femteplads på ranglisten over de største Ryanair-markeder.

Ryanair lægger ikke skjul på, at satsningen i de kommende år vil blive koncentreret om Norden og Østeruopa. Polen er i dag det 8. største marked for Ryanair, og de baltiske lande samt Ungarn, Tjekkiet, Bulgarien og Rumænien er udpeget som kommende vækstmarkeder.

Alene på ruterne til Skandinavien forventer Ryanair fra 2016 og fremad at indsætte 50 nye fly som en del af en større satsning.

“Vi har i de senere år brugt mange kræfter på at udvikle ruter i Spanien og Italien, men vi har ikke gjort meget ved det skandinaviske marked. Vi forventer i løbet af 3 – 4 år at styrke vores indsats i Skandinavien,“sagde Michael O´Leary for nylig til CHECK-IN.dk.

Flyver udenom København
Der er forskellige holdninger til Ryanair afhængig af, hvilke lufthavne man spørger. Aarhus Lufthavn har haft Ryanair som kunde siden 1999, hvor den første danske rute blev etableret til London-Stansted.I sommeren 2012 er der seks Ryanair-ruter til den østjyske lufthavn.

Ryanair kom til Billund Lufthavn i 2006,hvor man blandt andet overtog Stansted-ruten fra Esbjerg Lufthavn, og med den nylige baseetablering vil deri den kommende sommer være 20 ruter til og fraBillund Lufthavn.

Men i Danmarks største lufthavn i Kastruphar Ryanair endnu ikke holdt sit indtog. Ifølge Michael O´Leary har Københavns Lufthavn mere brug for Ryanair end omvendt. Det får dog ikke den danske hovedstadslufthavn til at blive blød i knæene. Kommentaren fra lufthavnen er den samme, hver gang man spørger:

“Ryanair er til enhver tid velkommen i Københavns Lufthavn på lige vilkår med alle andre,“ er standardsvaret fra pressechef Søren Hedegaard Nielsen.

Lidt mere nuanceret er kommentaren fra Aalborg Lufthavn.

”Hvis vi skulle gå ind på Ryanairs betingelser for at flyve til Aalborg Lufthavn, ville vi være nødt til at begynde at opkræve betaling for parkering, og det ønsker vi ikke. Herudover ville vi heller ikke kunne fastholde princippet om, at vores kunder skal have ensartede forretningsvilkår,”siger lufthavnsdirektør Søren Svendsen.