- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Dansk virksomhed har skabt succes i Schiphol

Amsterdam Schiphol har stor glæde af teknologi fra den danske virksomhed Veovo, som skal hjælpe med at regulere passagerflowet gennem lufthavnen.

Det årlige passagerantal i Amsterdam Schiphol er steget markant gennem flere år, og det skaber udfordringer med at få passagererne ordentligt gennem lufthavnsterminalerne.

Den hollandske storlufthavn har derfor investeret i en såkaldt BlipTrack Guest Predictability fra den delvise danske virksomhed Veovo. Det har resulteret i, at lufthavnen har fået en langt bedre forståelse af, hvordan passagerernes bevægelsesmønstre gennem lufthavnen er.

Da Amsterdam Schiphol løbende skal kunne håndtere det stigende antal passagerer, undgå sikkerhedsbrud og samtidig holde medarbejderne glade, er data leveret af Veovo yderst essentielt i lufthavnens fortsatte drift og udvikling. Via sensorer og software til databehandlingsanalyse yder BlipTrack Guest Predictability nyttig information om realtids passagerbevægelser. På den måde kan Amsterdam Schiphol proaktivt regulere og forbedre strømmen af rejsende i lufthavnen.

Teknologi kan reducere stressniveau
Systemet fra Veovo blev i første omgang introduceret i Amsterdam Schiphol for at bidrage med målinger, der kunne fastslå ventetiden i køen ved sikkerhedskontrollen. Det hjalp lufthavnen til bedre at kunne regulere passagermængden.

“Ved passagerkøer skal lufthavne konstant være parat til at reagere på passagerantal og krav. I Schiphol, som konstant kæmper med kapacitetsudfordringer, tilbyder BlipTrack-løsningen et nødvendigt serviceniveau og logistisk indsigt, “siger Michiel de Haas, kapacitetsdirektør i Amsterdam Schiphol.

Siden den indledende implementering af Veovo-løsningen er der blevet tilføjet yderligere funktioner. Der er særligt fokus på generelt at nedbringe ventetider i de forskellige køer, og ventetiden angives klart og tydeligt via skærme.

“Rejsende ønsker at bevæge sig gennem de mange områder med køer så hurtigt som muligt, så de kan slappe af uden pres fra potentielt missede flyvninger. Passagererne bliver oplyst om forventede ventetider, og ved at skabe realistiske forventninger hjælper det på at reducere stressniveauet,” siger Christian Bugislaus Carstens, marketingdirektør i Veovo.

Veovo har blandt andet udviklet et hybridkamera og WiFi-teknologi, der således hjælper lufthavnen med bedre at forstå passagerernes adfærd i terminalerne. Samtidig giver det også bedre mulighed for at planlægge de nødvendige beredskabsplaner.

Sikkert miljø og unik stedfølelse
Samarbejdet mellem Amsterdam Schiphol og Veovo har vokset sig større gennem de senere år, hvilket sikrer, at lufthavnen løbende er ajour med den nyeste teknologi til at forstå passageradfærd.

“Udnyttelse af den enorme mængde data, der indsamles af BlipTrack og andre datakilder, gør det muligt for Schiphol at lære af fortiden og hjælpe med at forudsige fremtiden for at træffe velinformerede beslutninger. Det hjælper også i lufthavnen med at skabe et sikkert miljø, en unik stedfølelse og personlige oplevelser for alle – herunder personale, passagerer og lignende besøgende,” siger Peter Knudsen, administrerende direktør i Veovo BlipTrack Guest Predictability.

Det årlige passagerantal i Amsterdam Schiphol er steget markant fra 50 millioner i 2011 til 70 millioner i 2017. Lufthavnen har derfor haft rygende travlt de senere år med at håndtere de mange ekstra passagerer, og der skal løbende håndteres fly fra i alt 107 flyselskaber, der gør brug af lufthavnens i alt 90 gates.

Veovo har hovedkontor i New Zealand og med afdelinger i henholdsvis Danmark, Storbritannien, USA og Malta. Virksomheden har hjulpet med teknologi til 110 forskellige lufthavne over hele verden.

 

Relaterede artikler:

Schiphol tættere på Heathrow

Amsterdam-Schiphol har stødt mod loftet

Ny rekord for Amsterdams lufthavn

Schiphol bygger ’grøn’ mini-terminal

Passagerer foretrækker selvbetjening