- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Danskerne er vilde med ‘indenrigskrigen’

Det er ikke nogen hemmelighed, at der er meget hård kamp om det danske indenrigsflymarked. Aktørerne er Cimber Sterling, Norweigan og SAS. I alt 84 % af alle danskerne finder konkurrencen positiv, viser en ny undersøgelse foretaget af analysevirksomheden Sermo for Norwegian.

Vækstraterne i det danske indenrigsflymarked sætter i år nye rekorder. Det er ikke usædvanligt, at lufthavnene kan melde om stigninger helt op til – eller over – 100 % i forhold til året før. Det er tilfældet i Karup Lufthavn, men også i et noget mindre omfang i de øvrige provinslufthavne.

Den øgede konkurrence på de danske indenrigsruter efter Norwegians entré på det danske indenrigsmarked hænger sammen med det øgede passagertal. Og noget tyder på, at danskerne er glade for krigen i lufen. Mere end fire ud af fem danskere (84 %) mener, at den øgede konkurrence er enten ”positiv” eller ”meget positiv”. Det viser en webspørgerunde foretaget af analysevirksomheden Sermo på vegne af lavprisflyselskabet Norwegian.

De lave flypriser har skabt et nye marked på især de ruter, der trafikeres af Norwegian. Det norske lavprisflyselskab satser næsten udelukkende på lavpris, mens konkurrenten Cimber Sterling har valgt hyppige frekvenser i kombination med lavere priser som selskabets forsvar mod nordmændene.

Undersøgelsen viser, at mere end tre ud af fire (76 %) i undersøgelsen angiver, at ”flybilletterne er blevet billigere” som den væsentligste årsag til at flyve mere. Et andet argument er tidsfaktoren, som for hver femte dansker er det vigtigste. I alt 19 % af de adspurgte svarer, at de vil flyve mere indenrigs, fordi det er nemt og hurtigt.

”Resultaterne bekræfter det, Norwegian altid arbejder for, nemlig at alle skal have råd til at flyve,” mener Johan Bisgaard Larsen, presse- og markedschef for Norwegian Danmark.