- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Dash-8 uheldsfly i problemer hos Malév

Da SAS i efteråret besluttede at sætte samtlige Dash8 - q400 fly på jorden efter tre havarier med svigtende landingsstel, er flyene sidenhen dukkede op hos andre selskaber. Ungarske Malev har fire SAS-uheldsfly og forleden var det igen ved at gå galt med landingsstellet.

Den 9. september 2007 forulykkede et SAS-fly af typen Dash 8 Q400 under landingen i Aalborg Lufthavn, da flyets landingsstel brød sammen. Kort tid efter var to lignende situationer ved at bringe menneskeliv i fare, hvorfor SAS i oktober besluttede at tage samtlige fly ud af drift.

Den 28. oktober 2007 besluttede SAS at sætte 27 fly af typen Dash 8/Q400 på jorden efter tre hændelser med fejl på landingsstellet. En del af flyene er aldrig kommet i luften igen, men halvdelen er stadig i drift hos andre selskaber.
Det der sidenhen blevt kendt som “Dash 8“-sagen tog sin begyndelse den 9. september 2007 i Aalborg Lufthavn, da et SAS-fly af typen “De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8“ – også kendt som Dash 8/Q400 – havarerede i lufthavnen. Landingsstellet kollapsede i højre side ved landingen, men ingen passagerer kom alvorligt til skade.

Kun tre dage senere den 12. september var den gal igen, da et fly af samme type måtte nødlande i Vilnius Airport på en flyvning fra København til Palanga. Også her var der tilsyneladede problemer med landingsstellet. Efter en periode med flyveforbud kom Dash 8-flyene igen i luften, men kun for en kort stund. Den 27. oktober opstod endnu en hændelse, da der var problemer med landingsstellet under en nødlanding i Københavns Lufthavn. Det fik den følgende dag den konsekvens, at SAS trak samtlige Dash 8/Q400-fly ud af flåden. “Tilliden til Q400 er mindsket betydeligt, og vores kunder bliver mere og mere usikre overfor at flyve med flytypen. Vi tager derfor Dash8/Q400 ud af drift,“ meddelte koncernchef Mats Jansson.

4054 De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 HA-LQA Malév Hungarian Airlines 26-11-2008 Active OY-KCD lsf Swallow Leasing Company
4057 De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 HA-LQB Malév Hungarian Airlines 18-06-2009 Active OY-KCE lsf Swan Leasing Company
4062 De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 HA-LQC Malév Hungarian Airlines 06-05-2009 Active OY-KCF lsf Flamingo Leasing
4063 De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 HA-LQD Malév Hungarian Airlines 26-05-2009 Active OY-KCG 1960’s retro cs 1960’s retro cs

A Malev Hungarian Airlines de Havilland Dash 8-400, registration HA-LQD performing flight MA-890 from Budapest (Hungary) to Tirgu Mures (Romania) with 57 passengers, could not fully retract its landing gear after departure from Budapest and returned to Budapest for a safe landing on runway 13R about 10 minutes after departure.

On 13 February 2009 (Friday), MALÉV Flight 440 a scheduled Malév flight Bombardier Dash 8 Q400 from Budapest to Skopje made an emergency landing at the Skopje Airport in Republic of Macedonia. At 16,05 CET the pilot reported right engine failure on the final approach to Skopje LWSK. The pilot safely landed the airplane and there were no injuries reported among the 64 passengers in the aircraft. General Manager of Skopje Airport confirmed the incident.[28][29][30]

Incident: Malev DH8D at Budapest on Oct 15th 2010, could not retract nose gear

By Simon Hradecky, created Sunday, Oct 17th 2010 17:07Z, last updated Sunday, Oct 17th 2010 17:07Z

A Malev Hungarian Airlines de Havilland Dash 8-400, registration HA-LQC performing flight MA-442 from Budapest (Hungary) to Skopje (Macedonia), could not retract the nose gear after departure from Budapest prompting the crew to return to the airport for a safe landing on runway 31L about 15 minutes later.

The airplane was able to depart again and reached Skopje with a delay of 45 minutes. OY-KCF.

Incident: Malev DH8D near Budapest on Oct 31st 2009, hydraulics failure

By Simon Hradecky, created Sunday, Nov 1st 2009 18:32Z, last updated Sunday, Nov 1st 2009 18:32Z

A Malev Hungarian Airlines de Havilland Dash 8-400, registration HA-LQD performing flight MA-442 from Budapest (Hungary) to Skopje (Macedonie) with 53 passengers, returned to Budapest due to a hydraulics failure 10 minutes into the flight. The airplane landed safely about 45 minutes after departure.

A replacement Dash 8-400 registration HA-LQA reached Skopje with a delay of 4 hours.