- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

DAT er tilfreds med ‘Provinsen ind’ fra Karup

På ruten mellem Karup og København, der genåbnede 17. april i år, vil belægningen i denne uge stige til over 50 procent. DAT-direktør glæder sig over opbakning fra erhvervslivet.

ATR-flyene fra DAT bliver i stigende grad fyldt op på ruten mellem Midtjyllands Lufthavn ved Karup og Københavns Lufthavn.

Ruten åbnede igen 17. april i år efter flere måneders uvished om, hvorvidt der overhovedet ville være en fremtid for kommercielle flyvninger fra den midtjyske lufthavn. Og passagererne har taget godt imod ruten, der har haft pause i fire måneder.

DAT har fået over 5.000 reservationer på ruten, og der er allerede nu fløjet over 3.300 passagerer mellem Midtjylland og København. Det betyder, at belægningen på ruten i denne uge er godt på vej op.

”Vi forventer, at belægningen vil overstige 50 procent i gennemsnit i denne uge, og jeg er meget tilfreds med at se en konstant opadgående tendens på ruten. Vi arbejder i tæt samarbejde med lufthavnen for at optimere driften, så den opfylder passagerernes behov bedst muligt og med lavest mulige omkostninger,” siger Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT.

”Vi kan se, at den indførte optimering af frekvensen til tre daglige rotationer har resulteret i næsten samme mængde reservationer og dermed betydeligt højere belægning.”

Har lyttet til erhvervslivets ønsker
DAT opererer med det, som selskabet selv kalder et typisk regionalfly-program – benævnt som ’Provinsen ind’. Flyselskabet har tilpasset afgangstiderne om eftermiddagen efter ønske fra erhvervskunderne, så der fremover flyves fra CPH klokken 16.30 hver dag mandag til torsdag. Herudover blev efter tre ugers drift fjernet i alt tre rotationer, som Jesper Rungholm refererer til oven for.

Ellers ser programmet blandt andet sådan ud, at der flyves fra Midtjylland klokken 07.00 og 09.55, mens der er returflyvninger fra København klokken 16.30 og 19.30. Flyet holder lang middagspause i den danske hovedstadslufthavn. Om fredagen flyves der kun om eftermiddagen.

Jesper Rungholm forklarer, at den højere belægning har haft positiv indflydelse på gennemsnitsprisen, der også kendes som yield.

”Vi er meget positive over, at vi kan ramme meget tæt på det budgettal, vi havde regnet med fra starten. Det viser, at opbakningen fra erhvervslivet er til stede, og nu skal vi have en periode med stabilitet, inden vi holder planlagt sommerferie på ruten sammen med resten af Danmark,” fortæller direktøren fra det Vamdrup-baserede flyselskab.

DAT benytter de velkendte ATR 42- og ATR 72-fly på den danske indenrigsrute mellem Midtjylland og København. De kan transportere henholdsvis 46 og 72 passagerer ad gangen.

 

Relaterede artikler:

DAT reducerer på Karup-rute

Tilfredsstillende genstart på Karup-rute

Flere jubler over genstart af indenrigsrute