- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

DAT: Flyafgiften har fejlet

DAT gør i anledning af den grønne flyafgifts etårs fødselsdag status over afgiften. Den, mener man, rammer indenrigstrafikken skævt. I stedet bør man fokusere på valget af flytyper, lyder det.

Endnu et år er ved at være gået, og samtidig er det også et år siden, at den grønne flyafgift blev indført. Derfor mener man hos DAT, at tiden er moden til en evaluering af afgiften, og fra selskabets side er man klar i spyttet.

Afgiften fungerer som et fordyrende element, der rammer indenrigstrafikken dobbelt og truer sammenhængskraften, skriver selskabet således i en pressemeddelelse.

Her påpeger man, at Danmarks nabolande sænker eller fjerner tilsvarende afgifter, mens Danmark holder fast.

For DAT betyder det en årlig meromkostning på 4 millioner kroner på Bornholm-ruten. Også selvom, at flyet angiveligt er mere miljørigtigt end færgen. Samtidig mener man ikke, at afgiften har den ønskede grønne effekt. Dermed bliver det i stedet blot en ekstra skat på mobilitet i Danmark.

Rammer indenrigstrafikken dobbelt
DAT mener, at afgiften er fordelt skævt. Her påpeger man, at passagerer, som rejser ud i Europa, kun skal betale afgiften én gang ved afrejse, mens man under indenrigsrejser skal betale den to gange, én gang for hver afgang i Danmark.

”Når det gælder indenrigstrafikken alene, rammer afgiften dobbelt, da der skal betales både ud og hjem. Indenrigstrafikken har den laveste gennemsnitlige billetpris og den største priselasticitet på grund af de mange alternative transportformer. Derfor rammer afgiften her ekstra hårdt,” siger Ann Hartl, marketingdirektør i DAT, og fortæller, at hun bygger det på analyser fra Copenhagen Airports fra 2023.

Rapporten viser ifølge DAT, at antallet af indenrigspassagerer kan falde med op til 12 procent som en direkte konsekvens af afgiftens størrelse, hvilket, flyselskabet mener, betyder, at indenrigsruter risikerer at må lukkes helt.

Halter bagefter i fremtiden
Mens Sverige selv indførte en afgift i 2018, fjernede man den igen i 2024. I samme dur har Tyskland valgt at sænke flyafgiften fra 2026 for at forbedre flyselskabernes rammevilkår.

Men at det samme ikke ses i Danmark, mener DAT kommer til at have konsekvenser for flyselskabernes fremtid.

”Vi ser ind i en fremtid, hvor Danmark halter bagefter. I lande som Norge og Italien støtter regeringen aktivt indenrigsflyvningen via PSO-ruter for at sikre sammenhængskraften. I Danmark gør vi det modsatte og lægger hindringer i vejen for den vigtige forbindelse til Bornholm,” siger Ann Hartl.

Hartl mener samtidig, at afgiften er kontraproduktiv, når det gælder miljøspørgsmål, når snakken specifikt falder på Bornholm.

Her peger man på, at flere eksterne undersøgelser viser, at flyet er mere bæredygtigt end færgen på netop ruten til Bornholm – noget som Region Hovedstaden også tidligere har påpeget. DAT kritiserer samtidig, at det kun er halvdelen af afgiftens provenu, som går til grøn omstilling, mens resten går til finansiering af en forhøjelse af ældrechecken.

”Flyet er i forvejen den grønne vej til og fra Bornholm sammenlignet med færgeforbindelsen via Ystad. Det giver ingen mening at pålægge en ’strafafgift’ på det mest miljørigtige valg. Vi foreslår i stedet, at man gør det fordelagtigt at flyve med flytyper, der bruger mindre brændstof og forurener mindre per passager, og at man bruger alle pengene på reel grøn omstilling af branchen,” siger Ann Hartl.

 

Relaterede artikler:

Tyskland vil sænke passagerafgiften i 2026

Bekymring over stigende afgifter i norsk luftfart

Fjernet passagerafgift var ikke nok