DAT og Region Hovedstaden har indgået en ny aftale om at flyve patienter og personale mellem København og Bornholm. Fra december bliver der én rotation mindre på hverdage.
Den eksisterende patientbefordringsaftale mellem DAT og Region Hovedstaden på flyruten fra København til Bornholm udløber 30. november 2025, men parterne er nu klar med en ny aftale.
Således har de to parter sat deres underskrift på en ny kontrakt, der dermed sikrer fortsat flyforbindelse mellem den danske hovedstad og solskinsøen i øst i flere år frem.
Robert Rungholm, kommerciel direktør i DAT, glæder sig over, at selskabet fortsat skal flyve patienter og hospitalspersonale frem og tilbage mellem København og Bornholm.
”Aftalen bidrager til fastholdelsen af en stabil, bekvem og hurtig forbindelse til hovedstaden, og det er vi rigtig glade for,” siger han.
”Som noget helt nyt kommer vi til at indgå i beredskabsarbejdet på Bornholms Hospital. Det er vi stolte af, og vi er klar, også hvis det i en akut beredskabssituation bliver nødvendigt at flyve patienter eller personale til og fra Bornholm. Dermed fortsætter vi med at sikre kritisk infrastruktur for det bornholmske samfund.”
Rutens udgifter er stigende
Den fortsatte DAT-drift mellem København og Bornholm glæder Leila Lindén (A) og Carsten Scheibye (V), der er medlemmer af forretningsudvalget i Region Hovedstaden og medlemmer af Sundhedsklynge Bornholm.
”Vi kommer til at bruge 10 millioner kroner mere på flyruten årligt, som følge af den nye aftale. Vi investerer i ruten, fordi det er alfa og omega for patienterne, at de kan blive fløjet fra øen og få behandling på Sjælland, når det er nødvendigt. Det er afgørende for at sikre lighed i sundhedsbehandling for patienter på Bornholm,” siger Leila Lindén og suppleres af Carsten Scheibye:
”Flyruten giver mulighed for hurtigt og nemt at rejse til og fra øen og bliver benyttet af både patienter, sundhedspersonale, turister, bornholmere og offentlige myndigheder. Flyforbindelsen er en vigtig livsnerve på øen, som vi styrker og opretholder med denne aftale,” siger han.
Den nye kontrakt træder i kraft 1. december 2025, og den varer fire år. I 2024 var udgifterne til flyruten på 24 millioner kroner, og dette forventes at stige til årligt 34 millioner kroner fra december i år.
Én rotation mindre
I den nye aftale mellem DAT og Region Hovedstaden er der én rotation mindre dagligt fra mandag til fredag mellem København og Bornholm, end hvad tilfældet er i dag. Hvor der i dag er seks flyafgange med ATR 72-fly i hver retning, bliver der fra december i år kun fem afgange hver vej. Herudover bliver antallet af afgange i weekenden også reduceret som følge af markante prisstigninger.
”Selvfølgelig ærgrer det mig, at der bliver to afgange færre end tidligere som konsekvens af høje billetpriser. Men det er samtidig vigtigt at sige, at vi fortsat kommer til at have en stabil flyforbindelse,” understreger Leila Lindén.
Fra december kan patienter på Bornholm tage flyet til København enten klokken 06.15 eller klokken 08.45; der vil ikke længere være en afgang klokken 07.00. Dette skyldes, at der fremover kun vil være ét fly på ruten – og ikke to.
Region Hovedstaden havde oprindeligt CPH-Bornholm-ruten i udbud, men efter udbuddet blev der konstateret fejl i udbudsmaterialet, og regionen gik i forhandling med DAT, der var det eneste selskab, der bød på flyruten.
Relaterede artikler:
Fartplanen for DATs rute til Bornholm er usikker