- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

De sidste ord mellem MH370 og flyvelederne

Malaysia Airlines har offentliggjort de sidste ord mellem flyvelederkontrollen og piloterne på MH370. I tidtabellen skifter MH370 allerede på fredag rutenummer til MH318.

Det er stadig et stort mysterium, hvad der skete med flight MH370, der i lørdags forsvandt undervejs fra den malaysiske hovedstad Kuala Lumpur med Beijing som destination.

Efter pres fra de pårørende har repræsentanter fra Malaysia Airlines offentliggjort den sidste kommunikation mellem den malaysiske flyvelederkontrol og piloterne på det forsvundne fly.

Flyvelederen fra flyvelederkontrollen i Malaysia sagde til Boeing 777-flyet: “we have handed you over to jurisdiction area of Ho Chi Minh City,“ mens piloterne svarede tilbage med den bekræftende melding “copy that, good night“. Det fortalte en repræsentant fra Malaysia Airlines, da man på Beijing Lido Hotel mødte pårørende til kinesiske passagerer fra det forsvundne fly.

På tidspunket for den sidste kommunikation med cockpittet, befandt flyet sig omkring 150 km fra Kota Baru omkring 50 minutter inde i flyvningen. Siden har ingen hørt fra flyet.

Onsdag kunne det malaysiske militær dog oplyse, at de havde registreret et fly på den militære radar kl. 02.15 omkring 300 km nordvest for Penang, der ligger i den nordlige ende af Malaccastrædet. Denne information undersøges nu af eftersøgningsholdet, der består af 42 skibe og 39 fly fra 12 forskellige lande.

Ændrer rutenummer
Fra fredag den 14. marts er det i øvrigt slut med MH370 som rutenummer i Malaysia Airlines´ trafikprogram. Fra denne dato ændres rutenummeret til MH318, da flight MH370 i for høj grad sammenkædes med det forsvundne fly. Afgangstiden er den samme kl. 00.35 fra Kuala Lumpur med ankomst i Beijing kl. 06.30 lokal tid.

Ændring af rutenummer har man også set ved tidligere flyulykker. Således blev rutenummer AF447 ændret til AF445 efter at et Airbus A330-passagerfly fra Air France i juni 2009 styrtede i havet under en flyvning fra Rio de Janeiro.

Det var også tilfældet med Swissair flight SR111, der i 1998 styrtede i havet kort efter starten fra New York-JFK med kurs mod Geneve. Flynummeret blev ændret, og da Swissair gik konkurs og ruten genopstod i det nuværende Swiss, hed den LX023.

SAS har også tidligere ændret rutenummer i tidtabellen efter en særlig hændelse. Det skete efter terrorangrebet den 11. september 2001 mod USA, hvor SAS efterfølgende ændrede rutenummeret på den daglige flyvning fra København til Newark. Tidligere var flyvningen programlagt som SK911 (udtales Scandinavian Airlines nine-eleven, red.), men hedder i dag SK909.