- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Den finske SAS-rebel svandt ind

Blue1 var med til at skabe konkurrence på det finske marked i 00’erne. Siden gled selskabet i skyggen som underleverandør, og snart skrives det sidste kapitel i selskabet med SAS som ejer.

I næste uge gennemfører Blue1 sin sidste flyvning i SAS-regi inden, selskabet står til at blive overdraget til irske Cityjet. Men forud for den anonyme tilværelse som produktionsselskab går historien om et flyselskab, der satte skub i konkurrencen på det finske marked.

Ind til for bare fire år siden var Blue1 et selvstændigt selskab i SAS-gruppen med det finske marked som sin kerneforretning. Senest i december 2011 kunne selskabet annoncere en storstilet ekspansionsstrategi om at føde trafik ind til SAS’ knudepunkter i Stockholm og København fra alle dele af Finland.

Men knap var planen realiseret inden, Blue1 i oktober 2012 blev omlagt til produktionsselskab for SAS, og siden er næsten alle ruterne fra ekspansionen lukket igen på grund af manglende lønsomhed.

Siden omlægningen af Blue1 har meldinger fra både ledelse og moderselskabet givet indtryk af, at man ville gøre Blue1 til et højtprofileret produktionsselskab med aktiviteter både i og udenfor SAS. Enden blev imidlertid, at man i juni måned i år hentede den tidligere KLM-mand, Theo Hermans, ind på direktør-posten som afløser for Mikael Wångdahl, der var tiltrådt samme post blot halvandet år forinden.

Ifølge SAS skulle Theo Hermans ”forberede Blue1 på fremtiden”. Fremtiden blev kort efter offentliggjort: Blue1 var solgt til Cityjet, hvor det skal varetage driften af de otte CRJ900-fly, som Cityjet skal operere for SAS.

På randen af konkurs
Blue1 startede tilværelsen i 1988 under navnet Air Botnia som et lille taxiselskab med base i Helsinki. Forretningsgrundlaget var to indenrigsruter, som blev fløjet med Embraer EMB-110 Bandeirante-fly.

I 1993 blev Embraer-flyene erstattet med fem Jetstream 31-fly fra British Aerospace, men trods indkøb af nye fly havde økonomien svært ved at hænge sammen i det lille selskab, der i 1995 blev reddet i 11. time fra en konkurs. Tre år senere købte SAS-gruppen selskabet, som på dette tidspunkt havde 40 ansatte og under 100.000 årligt rejsende.

Med købet omdannede SAS Air Botnia til et kommercielt flyselskab med eget Air Operator Certificate (AOC) i Finland og flåden blev omlagt til fem Saab 340 turbopropel-fly, der efterfølgende blev suppleret med syv Fokker F28-jetfly.

Vækst på SAS-hænder
Med sin nye ejer tog udviklingen en positiv drejning for det lille finske selskab.

Allerede i 1999 åbner Air Botnia ruter til København, Stockholm og Oslo og føder trafik ind til SAS’ trafikknudepunkter og ved årtusindskiftet bliver selskabet medlem af IATA.

I 2001 får Air Botnia sit første Avro RJ-fly, det højvingede fly med fire motorer, som selskabet selv refererer til som ”mini-jumbojet”. Avro-flyene flyver med selskabet i de følgende ti år og erstatter hurtigt Fokker-flyene.

Efter fire år i SAS-regi udvides rutenettet i år 2002 med den første rute til Centraleuropa, Helsinki-Bruxelles. Samme år når Air Botnia 534.000 rejsende og har nu 291 ansatte.

Fra Air Botnia til Blue1
Avro-flåden udbygges og i 2004 omdøbes Air Botnia til Blue1, der integreres yderligere i SAS ved at få ansvaret for alt SAS-salg i Finland. Blue1 bliver samme år det første regionale Star Alliance-medlem.

I 2005 ekspanderer Blue1 sit rutenet til at omfatte flere centrale indenrigsdestinationer i Finland i direkte konkurrence med Finnair og det nu hedengangne Finncomm Airlines.

Konkurrencen får det finske indenrigsmarked til at nå 2,93 mio. årligt rejsende fra Helsinki – et niveau, som det ikke har nået siden. Blue1 flyver i en periode Helsinki-Oulu 11 gange dagligt.

Næststørst i Finland
Blue1’s rutenet udbygges i takt med at flere fly finder vej ind i flåden, der i 2006 suppleres med større MD-90-fly. Det år befordrer selskabet 1,8 mio. rejsende og har nu 491 ansatte. Blue1 har nået sit højdepunkt: 16 fly i flåden, hundrede daglige afgange og er nu næststørste flyselskab i Finland og største operatør mellem Finland og Skandinavien.

I slutningen af 2010 forlader MD-flyene Blue1 igen for at blive erstattet med Boeing 717-fly, der efterfølgende også tager over for Avro-flyene. I samme periode reduceres rutenettet– manglende lønsomhed lyder forklaringen igen og igen – og i 2011 er flåden reduceret til ni 717-fly. Året efter bliver Blue1 omlagt til produktionsselskab.

SAS har i dag kun ruter mellem Finland og Skandinavien. Den sidste SAS-betjente indenrigsrute i Finland lukkede i 2013, imens den sidste Europa-rute fra Helsinki lukkede sidste år.

Billede, øverst: Air Botnia, Embraer EMB-110 Bandeirante i Helsinki i 1994. Foto: RuthAS
Billede, midten: Air Botnia, Avro RJ85 i Stockholm i 2002. Foto Konstantin von Wedelstaedt
Billede, nederst: Blue1, MD90 – indflyvning til London Heathrow i 2008. Foto: Adrian Pingstone.