- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Den globale økonomi kan ikke genstartes med flyene på jorden

AKTUEL KOMMENTAR: Luftfartens aktuelle udfordringer skal løses, før man kan gøre sig håb om et globalt økonomisk opsving. Det skriver David Dodwell, der er ekspert i international handel.

Af David Dodwell, Executive Director, Hong Kong-APEC Trade Policy Study Group Limited

Når politiske ledere taler om at komme igennem den værste del af den pandemiske katastrofe og varmer op til at genåbne økonomien i begyndelsen af ​​maj, så er jeg ked af at være én, der blander sig med dårlige nyheder. Men den brutale virkelighed er, at vi stadig er langt fra at have fundet vejen tilbage til at få det godt igen – hvad enten det handler om liv eller levebrød.

Jeg beder til, at politikerne har ret i, at vi er forbi toppen af ​​dødeligheden, og at vore sundhedssystemer vil komme under mindre alvorligt pres. Det synes mere at være en sandhed her i Asien end i USA eller Europa. Men en masse sundhedsfaglige eksperter antyder stadig, at dette er mere et  håb end en målbar forventning.

Og da nedlukningen sandsynligvis bliver nødt til at fortsætte ikke alene i uger, men i måneder fremover, kun for at blive aftrappet et omhyggeligt trin ad gangen, så kan den økonomiske katastrofe blive dybere og længerevarende end mange ønsketænkere for tiden forudsiger. Konkurserne er lige begyndt at blive rapporteret. Jobtabene forudsiges at blive gradvist værre i de kommende måneder. Når forbrugskraften svækkes, vil selv sunde virksomheder komme i vanskeligheder.

Man kan blot se på luftfartssektoren og de rejse- og turistaktiviteter, der er forbundet med den, for at konstatere, hvor dybt vand vi er ude på, og hvor svært det bliver at nå i land. World Travel & Tourism Council gør os konstant opmærksom på, at rejseindustrien, der også driver hoteller og restauranter verden over, understøtter et ud af 10 af verdens job: hvis luftfarten er i et dybe vanskeligheder, så kan resten af ​​verdensøkonomien ikke være langt bagefter.

I Hong Kong har Cathay Pacific rapporteret, at den indtil videre i denne måned er i gennemsnit 1.000 passagerer om dagen. På en dag i denne uge faldt antallet til kun 302 passagerer. Fra fem flyvninger om dagen til London-Heathrow er det skåret ned til to flyvninger om ugen.

Af selskabets 200 fly er over halvdelen på jorden. Chek Lap Kok (øen hvor Hong Kong International Airport er placeret, red.) er blevet en af ​​Hong Kongs dyreste flyparkeringspladser. Af Cathay Pacifics 33.000 ansatte har de fleste taget ubetalt orlov. Næsten 300 af selskabets ansatte i USA skal afskediges.

Lignende historier fortælles af flyselskaber over hele verden. Omkring 40 flyselskaber har sat hele deres flåde på jorden. Cirka halvdelen af ​​verdens 26.000 kommercielle fly er ikke i luften. I Tyskland har Lufthansa helt taget 40 fly ud af produktion, afviklet sit lavprisselskab Germanwings og omstruktureret to andre datterselskaber, Austrian Airlines og Brussels Airlines.

Brian Pearce, cheføkonom for International Air Transport Association (IATA), rapporterer, at flyvninger over hele verden var nede med 80 procent i begyndelsen af ​​april sammenlignet med for et år siden. Cirka 2,7 millioner direkte job i luftfartssektoren er i fare, og i alt 25 millioner job knyttet til luftfarten er i fare.

For året som helhed spår IATA, at passagerefterspørgslen falder med 48 procent, mens passagerindtægterne falder med 314 milliarder dollars. Efterspørgslen efter luftfragt er ikke blevet så hårdt ramt, men da størstedelen af ​​fragten transporteres lastrummene på passagerflyene, kan meget af denne efterspørgsel ikke imødekommes. I marts gennemførte Cathay Pacific 257 flyvninger med tomme passagerfly, der var fyldt med fragt.

IATA forudsiger, at verdens flyselskaber vil gøre et indhug på 61 milliarder amerikanske dollars i kontante reserver i andet kvartal, efterhånden som deres tab øges. Når et flyselskab i gennemsnit har kontanter til at dække kun to måneders indtægter, så antyder en sådan forudsigelse, at der kan blive livstruende udfordringer for mange flyselskaber.

IATA hævder, at verdens flyselskaber har brug for statsstøtte til en samlet værdi af 200 milliarder amerikanske dollars. Amerikanske flyselskaber som Delta, American, United og Southwest står allerede i kø for at få adgang til regeringens redningspakker og kan sandsynligvis blive nødt til at overgive aktier til regeringen som betaling for redningen.

Rundt om flyselskaberne står flyproducenterne Boeing og Airbus over for store produktionsnedskæringer. Boeing søger 60 milliarder amerikanske dollars i støtte oveni den eksisterende gæld på omkring 35 milliarder. Rolls-Royce, en stor leverandør af motorer til både Airbus og Boeing, står over for en uhyggelig udfordring: den sælger bevidst sine motorer med et tab, men tjener derefter sit overskud fra “power on the hour”-aftaler, hvor der betales et gebyr for hver time, at motorerne i brug. Når flyene står på den varme asfalt, fordamper indtægterne bogstaveligt talt. ”Power by the hour” er blevet til ”fattigere per time”.

Hele luftfartsindustriens problemer er akutte. Hong Kong har tre flycateringvirksomheder, der har kapacitet til at lave 198.000 måltider om dagen. På nuværende tidspunkt laves der blot 1.000 måltider, hvis de er heldige.

Forretninger og restauranter, der betaler nogle af de højeste huslejer i Hong Kong for det privilegium at få lov til at sælge til ankommende og afrejsende passagerer, styrtbløder. Lufthavnsmyndighederne er selv nødt til at give indrømmelser til lejerne, selvom indtægterne fra starts- og passagerafgifter er styrtdykket.

Efterhånden som ankommende fritids- og forretningsrejsende til Hong Kong falder fra 200.000 om dagen til under 3.000, har hoteller og tusindvis i detail- og restaurantsektoren set forretningen forsvinde med konkurser og fyringer til følge. Ikke underligt at IATA udtaler, at så mange millioner jobs er i fare.

Hvor hurtigt kan denne selvpålagte lammelse fjernes? Selv når karantænereglerne kan lempes, og der på verdensplan er blevet enighed om reglerne for for sundhedstest af passagerer, vil der være en langsom tilbagevenden til det, man kan kalde normal drift. Folks villighed til at rejse vil være endnu mindre. Vil reglerne om social afstand betyde, at flyene skal flyve halvtomme?

Det har altid været en vittighed i luftfartsbranchen, at for at blive millionær skal man starte som en milliardær og derefter investere i luftfart. I dag er det ikke længere en vittighed, men konsekvenserne for de millioner, der arbejder i branchen, og for de hundreder af millioner, der køber deres ydelser, er endnu værre.

Luftfarten, der er det bankende hjerte i vores globaliserede økonomi, står over for en situation, hvor den skrøbelige forretningsmodel er flået i stykker, og det vil ikke være muligt at skabe et globalt økonomisk opsving, før luftfartens problemer er løst. Uanset hvad politikere og virksomheder håber, vil den økonomiske katastrofe, der nu udspiller sig, blive dybere og mere længerevarende, end mange ønsketænkere forestiller sig.

David Dodwell forsker og skriver om globale og regionale udfordringer set fra et Hong Kong-perspektiv.

Dette indlæg blev oprindeligt bragt i South China Morning Post den 18. april under titlen “With the aviation industry stalling due to the coronavirus, the global economy cannot take off too”. Den danske oversættelse er bragt med tilladelse fra South China Morning Post