- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Denim Air har mistet sin driftstilladelse

De hollandske myndigheder har tilbagekaldt driftslicensen for Denim Air, og den dansk-grønlandske direktør Gert Brask har forladt selskabet.

Luftfartseventyret for den dansk-grønlandske iværksætter Gert Brask synes at være slut for denne gang. I slutningen af januar måned sidste år ændrede Brask-selskabet Greenland Express navn til Sky Greenland, hvorefter aktiviteterne i det hollandske ACMI-flyselskab Denim Air blev overtaget. På det tidspunkt var Denim Air nødlidende, og Gert Brask har angiveligt kunnet sikre sig kontrollen over selskabet ved blot at overtage forpligtelserne.

Da Gert Brask satte sig i direktørstolen var der en gyldig driftstilladelse og tre fly i selskabet. Torsdag i sidste uge blev driftstilladelsen tilbagekaldt fra de hollandske luftfartsmyndigheder, og da var der blot et fly tilbage i flåden. Tidligere i november valgte leasingselskabet Mass Lease nemlig at tage arrest i et Fokker F-100-fly, som Denim Air havde lejet og opererede for Air France-datterselskabet HOP!

Dermed var der blot et Embraer E145-fly tilbage, der fløj på vegne af People´s Viennaline mellem Køln og Friedricshafen. Dette fly har siden onsdag aften i sidste uge stået ubeskæftiget i Bodensee Airport-Friedrichshafen, efter selskabet fik trukket driftstilladelsen tilbage.

“Sky Greenland har solgt sin del, så jeg har intet med Denim Air at gøre mere fra denne uge. Jeg smed accountable manager og en anden ud og bad ILT (de hollandske luftfartsmyndigheder, red.) om at sætte licensen på hold,” skriver Gert Brask i en SMS til CHECK-IN.dk.

Forgæves forsøg
Gert Brask har siden 2012 forsøgt at etablere flyvninger mellem Danmark og Grønland. Det lykkedes i sommeren 2014 at gennemføre ganske få flyvninger fra Aalborg til Island og Grønland under navnet Greenland Express og med Denim Air som operatør. Året efter forsøgte Gert Brask igen ihærdigt at få etableret lavprisflyvninger til Grønland, og denne gang var Billund Lufthavn udgangspunktet for satsningen.

Efter at have udsat startdatoen fire gange måtte Greenland Express i slutningen af august måned 2015 meddele, at man blev nødt til at aflyse de resterende flyvninger, hvormed projektet forblev et luftkastel.

Det var meningen, at Sky Greenland på et eller andet tidspunkt skulle flyve til Grønland baseret på flyene fra Denim Air, som selskabet havde overtaget. Så sent som november måned sidste år meldte Gert Brask samtidig ud, at han havde indgået en aftale med den russiske flyproducent Sukhoi Civil Aircraft Company om at få leveret to SSJ100-95 fly i løbet af 2016, mens der i 2017 og 2017 skulle leveres tre eksemplarer af den langtrækkende version med typebetegnelsen LR.

Men denne drøm synes heller ikke at blive indfriet for Gert Brask.

Sky Greenland drives ifølge Erhvervsstyrelsen fra adressen Lufthavnsvej 100 i Nørresundby, hvilket er hjemsted for Aalborg Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Brask-selskab i kamp om fly

Sky Greenland overtager Denim Air

Greenland Express kigger på russiske fly

Greenland Express opgiver at komme i luften

Fra bjælkehuse til flyselskab