- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Derfor kan supersoniske fly have en fremtid (Opd.)

Boom Supersonic har studeret de udfordringer, som der viste sig at være for Concorden. Det er sket i et forsøg på at styre udenom de samme faldgruber i udviklingen af Overture-flytypen.

En æra sluttede på sin vis, da overlydsflyet Concorden i 2003 for sidste gang landede i London-Heathrow. Flytypen var blevet populær, da den kunne foretage flyvninger mellem den britiske hovedstadslufthavn og New York på lige omkring tre timer.

Ifølge Jim Scott, der er en af grundlæggerne af Artemis Aerospace, som sælger flydele, peger på flere faktorer, der førte til beslutningen om at sende flytypen på pension. Han fortæller blandt andet, at det var svært at skabe en fornuftig økonomi i flyvningerne.

Det skyldtes, at flymotorerne ikke udnyttede brændstoffet særligt effektivt og skabte en del larm, hvilket både førte til stigende brændselsudgifter, ligesom der blev lagt restriktioner på de ruter, som flyene måtte benytte på grund af støjen fra driften.

Passagertallet faldt efter ulykke
Jim Scott påpeger desuden, at det blev et vendepunkt, da der skete en ulykke på en Concorde-flyvning med Air France fra Paris-Charles de Gaulle til New York-JFK i 2000. Den indtraf, da flyet kørte over nogle tabte dele på banen, et dæk blev punkteret og dernæst gik der hul på en brændstoftank. 113 personer – herunder et dansk ægtepar – mistede livet ved ulykken.

Efterfølgende forsøgte flyselskaber at sikre tankene ekstra, men passagertallet faldt alligevel, verdenssituationen ændrede sig med terrorangrebet den 11. september 2001 i USA og snart besluttede både Air France og British Airways, at de ikke længere ville benytte de supersoniske fly.

I dag er flyproducenten Boom Supersonic dog i færd med at lancere flytypen Overture, der får plads til 55 passagerer og vil flyve med Mach 1,7, hvilket er en kende mindre end Concorden, der fløj med Mach 2,4, men det er fortsat dobbelt så hurtigt som de hurtigste kommercielle fly, der er på markedet i øjeblikket.

Startede på Wikipedia
Boom Supersonic er blandt andet stiftet af Blake Scholl, der ikke har en luftfartsbaggrund, men i stedet bærer på en gammel uopfyldt drøm om at prøve en Concorde-flyvning. Han blev træt af at vente på, at andre ville relancere flytypen, og derfor gik han selv i gang.

Scholl fortæller, at han har studeret de faktorer, som betød, at Concorden ikke længere var økonomisk levedygtig og forsøgt at ændre dem i udviklingen af Overture.

”Concorden var for dyr i drift, og derfor var det kun et begrænset antal mennesker, der havde midlerne til at flyve med den. Jeg brugte Wikipedia til at regne ud, hvad der skulle til, hvis et lignende fly skulle være økonomisk bæredygtigt. Svaret var, at det skulle have en 30 procent bedre brændstoføkonomi.”

Dernæst fik Blake Scholl fat i nogle lærebøger om luftfart og deltog i et skoleforløb om design i et forsøg på at løse problemet. Siden mødtes han med alle de branchefolk, han kunne komme i nærheden af således, at han kunne få feedback på sine idéer.

Billetprisen er fortsat ukendt
I tillæg til den bedre udnyttelse af flybrændstoffet har Boom Supersonic også lært af en anden kritik, der blev rejst af Concorden. Selvom det var en luksuriøs flytype, var den nemlig også kendt for, at kabinen var særdeles lille.

Derfor har flyproducenten forsøgt at skabe bedre plads med brede sæder, større vinduer samt muligheder for både at arbejde og slappe af undervejs på flyvningerne.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvad billetprisen for at komme ombord på den nye generation af supersoniske fly bliver. United Airlines og American Airlines har dog bestilt henholdsvis 15 og 20 Overture-fly, og derudover har Boom indgået en aftale med Virgin Atlantic, der går ud på, at flyselskabet hjælper med at bygge og afprøve flytypen.

Opdatering: Tirsdag den 18. oktober, klokken 16:35
Det er værd at bemærke, at der i øjeblikket er usikkerhed om, hvem der skal producere motorerne til Overture-flyene. I september i år blev det offentliggjort, at Rolls-Royce ikke længere samarbejder med Boom Supersonic.

Virksomheden havde ellers assisteret flyproducenten med udviklingen af den motor, der skal benyttes i de supersoniske fly. Siden nyheden om det ophørte samarbejde kom frem, er der ikke blevet meldt et navn ud på en anden virksomhed, der skal producere motoren.

De to andre store producenter er CFM International samt Pratt & Whitney. GE Aviation er en af de to partnere i CFM International, og virksomheden har – ifølge Mentour Pilot – udtalt til analytikere, at man ikke er interesseret i at udvikle en motor til Overture-flyene.

Pratt & Whitney har tilsyneladende ikke meldt lige så klart ud, men virksomheden koncentrerer sig for tiden om at udvikle turbofan-motorer til kommercielle fly samt en række motorprojekter for militæret. Det kan vise sig som en seriøs barriere for Boom Supersonics ambition om at få et supersonisk fly på vingerne, hvis der ikke findes en ny samarbejdspartner, der kan bistå med at udvikle og fremstille flymotorerne.

(I den første udgave af artiklen fremgik disse oplysningerne ikke, men historien er efterfølgende blevet opdateret, da de var for væsentlige til at kunne blive udeladt.)


Relaterede artikler: 

American Airlines bestiller 20 supersoniske fly

Vil opføre produktionsanlæg for nye Overture-fly

SAS-partner køber 15 supersoniske fly