Boom Overture i United Airlines-farver. (Computergrafik fra Boom Supersonic)

SAS-partner køber 15 supersoniske fly

Når United Airlines i slutningen af årtiet efter planen kan tage det første af 15 supersoniske fly i brug, bliver det muligt at flyve fra New York til London på tre og en halv time.

Det amerikanske Star Alliance-flyselskab United Airlines, der er partner med SAS, har for alvor taget hul på fremtiden. 

I februar meddelte selskabet, at det havde afgivet ordre på 200 elektriske lufttaxier fra Archer Aviation, der skal bruges til at transportere flyselskabets passagerer til bykernen af større byer som Chicago og New York ud til de respektive lufthavne.

Torsdag meddelte United Airlines imidlertid, at selskabet også vil satse på luftfartøjer, der kan flyve noget hurtigere end de små lufttaxier. Der er nemlig indgået en aftale med Denver-baserede Boom Supersonic om køb af 15 supersoniske fly og med option på yderligere 35 fly.

New York-London på tre og en halv time
Det er flyet med typebetegnelsen Overture, som United har afgivet ordre på. Det ventes, at flyet vil kunne flyve på 100 procent bæredygtig brændstof og vil være klar til præsentation i 2025. 

Overturen vil efter planen kunne sendes på vingerne i 2026, og i 2029 vil flyet være godkendt til passagertransport.

Dermed bliver det muligt at flyve mellem New York og London på tre og en halv time, da flyet kan flyve med en hastighed på Mach 1,7, hvilket svarer til næsten 2.100 kilometer i timen. Til sammenligning kunne den legendariske Concorde flyve med en hastighed på 2,04 Mach, hvilket var det dobbelte af lydens hastighed.

Af andre rejsetider fremhæver United strækningen fra New York til Frankfurt på fire timer og fra San Francisco til Tokyo på seks timer.

75 procent billigere i drift end Concorden
United fortæller ikke noget om økonomien omkring Overture-flyet i forhold til investering og drift, men en talsmand fra flyselskabet oplyser til amerikanske medier, at driftsomkostningerne er omkring 75 procent lavere end Concorden, der blev pensioneret i 2003.

Økonomien afhænger også af, hvor mange sæder, at det amerikanske flyselskab ønsker at indrette flyet med, og det er muligt at vælge en konfiguration på mellem 65 og 88 sæder.

“United fortsætter arbejdet med at opbygge et mere innovativt og bæredygtigt flyselskab, og nutidens teknologiske fremskridt gør det muligt at inkludere supersoniske fly. Booms vision for fremtiden for kommerciel luftfart kombineret med branchens mest robuste rutenetværk i verden vil give forretnings- og fritidsrejsende adgang til en fantastisk flyoplevelse,” siger koncernchef Scott Kirby fra United i en pressemeddelelse.

 

 

Relaterede artikler:

Tæt kapløb om fremtidens supersoniske fly

Qatar Airways vil have supersoniske fly

To testflyvninger med supersoniske fly i 2017