- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Diamond-medlemmer forventede mere

Det er snart et halvt år siden, at SAS lancerede sit nye Diamond niveau i EuroBonus-programmet. CHECK-IN.dk har talt med to Diamond-medlemmer, som ikke synes at niveauet lever op til forventningerne.

Diamond niveauet ligger som det næsthøjeste i SAS EuroBonus-programmet og det højeste, man kan optjene på flyrejser. I rangering ligger det over Basic, Silver og Gold, kun overgået af Pandion, hvor man personligt skal inviteres af SAS.

For at opnå Diamond skal man, inden for sine 12 optjeningsmåneder, passere 100 enkeltrejser eller 100.000 basis point, hvilket svarer til ca. 10 rundture til USA på Economy eller det halve på Business eller Plus.

Føles som guld-status
Søren Skjærris er en af guldmedlemmerne der blev opgraderet til Diamond. Skjærris pendler mellem Aalborg og København tre til fire gange om ugen. Noget der giver omkring 220-240 enkeltrejser om året. Til CHECK-IN.dk siger han, at oplevelsen af det nye Diamond-niveau ikke mærkes i hverdagen.

“Det føles på samme måde, som da jeg havde guldkort. Med den ”hype” som SAS fremførte med markedsføring og mails inden, havde jeg måske forventet noget mere,“ udtaler Skjærris.

Han peger på, at derer nogle klare fordele, så som at man kan forære et guldkort bort, ingen udløbsdato på points og udvidede antal af bonus sæder. Samtidig får man en såkaldt ”goodie bag” en gang om året, hvor medlemmerne kan vælge mellem concierge tjeneste, høretelefoner, biografbilletter eller film via en streaming tjeneste.

“Men i dagligdagen mærker jeg ingen forskel,“ fortsætter han, og tilføjer at han er meget tilfreds med guld niveauet og SAS’ service generelt.

“På en rejse til USA for nylig, oplevede jeg eksempelvis at United (SAS´ samarbejdspartner i Star Alliance) ikke engang kendte til, at der findes et niveau over guld. United henviste samtidig til, at der på kortet står ”Star Alliance Gold”.

“Jeg synes egentlig, at SAS har gjort meget ud af lidt,“ konkluderer Skjærris.

Ønske-fordele
Thomas Drustrup der, som Skjærris, pendler fire gange om ugen mellem Aalborg og København – plus en del udenlandsrejser – er enig.

“Jeg synes måske, at det er en lidt billig omgang fra SAS med det nye niveau. Der er nogle fordele, men i relation til den forventning, der blev bygget op og selve lanceringen, havde jeg forventet mere,“ siger Drustrup. De fordele han påpeger, er de samme som Skjærris’.

Drustrup havde ønsket sig nogle fordele, der ikke ligger i Diamond i dag. Adgang til SAS-lounges uafhængig af luftfartsselskab, som der tilbydes Pandion medlemmer samt mulighed for, at kunne bestille billetter med garanteret plads indenfor 24 timer, står på hans ønskeliste.

“Jeg er i mit arbejde meget afhængig af fleksibilitet og derfor ville mulighed for garanteret plads, indenfor 24 timer, være en stor fordel,“ siger Drustrup.

Afslutningsvis tilføjer han, at han er generelt meget tilfreds med service og tilbud fra SAS, men at Diamond ikke adskiller sig nævneværdigt fra Gold
.
Forståelse fra SAS
Hos SAS kan man til en vis grad forstå de to rejsende.

“Vi vidste ved lancering af det nye niveau, at der var elementer der ikke var på plads. Men vi mener, at tiden var rigtig og at vi har et stærkt produkt, siger Head of loyalty hos SAS, Nils Lindhe.

Lindhe påpeger de fordele som Skjærris og Drustrup nævner. Samtidig med fordelene har SAS gennemført et arrangement i forlystelsesparkerne Grøna Lund ved Stockholm og Tusenfryd udenfor Oslo.

“Vi kommer også med et arrangement for danske medlemmer – mest sandsynlig i november,“ fortæller han. Lindhe siger også, at der vil komme flere arrangementer i tiden fremover og at concierge tjenesten der tilbydes, som en del af ”goodie bag”, er populær blandt Diamond medlemmerne.

“I fremtiden vil vi arbejde på, at forbedre programmet yderligere. Blandt andet arbejdes der på, at identificere Diamond-medlemmerne hele vejen fra booking til de er ombord i flyveren, således at deres status anerkendes hele vejen. Der er vi ikke endnu, men det arbejdes der på,“ siger Lindhe.

I den sammenhæng kan han forstå, at forventningerne var højere.

“Men vi kommer derhen,“ lover han afslutningsvis.