- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EasyJet: Fokus på konsolidering i CPH

Det britiske lavprisflyselskab easyJet har nu officielt tilkendgivet, at Københavns Lufthavn bliver selskabets fremtidige strategiske indgang til Skandinavien. Men der er ingen planer om lavprisruter til det vestdanske marked.

I løbet af ganske få år har det britiske lavprisflyselskab easyJet nået en position som det fjerdestørste luftfartsselskab i Københavns Lufthavn – kun overgået af SAS, Norwegian og Cimber Sterling.

EasyJet holder til i lavprisfingeren CPH Go, der blev indviet i slutningen af 2010. Hertil flyver easyJet fra otte baser, henholdsvis Basel, Berlin, Geneve, London-Gatwick, London-Stansted, Manchester, Milano og Paris.

Fra den 19. april næste år kommer Lissabon også på det skandinaviske rutekort hos easyJet, når selskabet åbner tre ugentlige afgange fra den portugesiske storbytil Københavns Lufthavn.

“Vore aktuelle planer for København i 2012 er den nye rute fra Lissabon samt øge frekvenserne på London og Milano,“ fortæller Thomas Haagensen, der er Regional General Manager hos easyJet.

Dansk ministerbesøg hos easyJet

Netop Thomas Haagensen tog for to uger siden imod den nyudnævnte danske handels- og investeringsminster Pia Olsen Dyhr ved et møde i London.

Det har længe været kendt, at easyJet har Københavns Lufthavn under overvejelse som fremtidig baselufthavn. En beslutning der i givet fald vil kunne skabe en række nye arbejdspladser i Danmark. Men easyJet har tøvet med udsigten til en mulig passagerafgift efter regeringsskiftet.

Men Pia Olsen Dyhr kom med åbent sind til drøftelserne med det britiske lavprisflyselskab:

“Mit vigtigste budskab til vores partnere er, at Danmark igen er parat til et offensivt og konstruktivt samarbejde om at skabe vækst gennem handel og investeringer. Udenlandske investeringer spiller en kolossal rolle for dansk økonomi og udvikling – det er en af forudsætningerne for, at vi kan skabe ny vækst og arbejdspladser i Danmark, og bevare vores velfærdsstat på længere sigt,“ udtalte Pia Olsen Dyhr i en pressemeddelse, inden afrejsen til Storbritannien.

Mødet mellem den danske investerings- og handelsminister og repræsentanter fra det britiske lavprisflyselskab har ikke umiddelbart betrygget easyJet i, at passagerafgiften er gemt af vejen.

“Passagerafgifter er noget, der diskuteres i mange lande i Europa. Mødetmed den danske handels- og investeringsminister gav os anledning til at fremføre vore synspunkter, og vi oplevede en stor åbenhed hos ministeren samt villighed til at lytte,“ forklarer Thomas Haagensen til CHECK-IN.dk.

Thomas Haagensen understreger dog, at easyJet ikke har aktuelle planer om at etablere en base i Københavns Lufthavn, men at det løbende vil indgå i selskabets langsigtede strategiske overvejelser.

Øget fokus på København

Til gengæld har easyJet indenfor de seneste 18 måneder lukket næsten alle øvrige nordiske ruter tilHelsinki, Stockholm og Gøteborg. Udover ruterne til København flyver easyJet snart kun til Stockholm fra Geneve.

“Vi har valgt at fokusere på Københavns Lufthavn og konsolidere vore aktiviteter der. Vi har haft enganskepæn udvikling i København. Det er den del af Skandinavien, som vi vil fokusere på fremadrettet og investeringen i CPH Go er at betragte som en langsigtet beslutning,“ siger Thomas Haagensen.

Derimod forventer han ikke, at easyJet pludselig vil være at finde i det vestdanske marked, hvor lavpriskonkurrenterne Ryanair, Norwegian og snart Vueling opererer.

“Vi har kigget på det jyske marked, men det er mere vigtigt for os at opbygge en stærk position i København.“