- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EasyJet øger endnu engang på København-Berlin

Fra den 25. marts vil easyJet flyve op til seks gange dagligt mellem København og Berlin, da selskabet indsætter en ekstra daglig afgang til Tegel-lufthavnen.

Luftbroen til Berlin blev indledt den 26. juni 1948, da amerikanske Douglas C-54 fly i en endeløs strøm bragte forsyninger til den tyske millionby via Tempelhof-lufthavnen.

70 år senere er der tale om en helt anden luftbro. Efter konkursen i airberlin udkæmper flyselskaberne et slag om at vinde det kommercielle luftherredømme over den tyske hovedstad. En luftslag, der også har bredt sig til flyvningerne mellem Berlin og København.

Således har det britiske lavprisflyselskab easyJet valgt at satse på at erobre en stor del af den trafik, som airberlin tidligere havde til og fra Tegel-lufthavnen. Tidligere benyttede easyJet udelukkende Schönefeld-lufthavnen, men den 5. januar blev en stor satsning indledt med blandt andet to daglige afgange fra Tegel til København udover de 12 ugentlige afgange, der i forvejen blev udbudt mellem Schönefeld og København.

Det er tilsyneladende ikke nok for easyJet. Søndag den 25. marts tilføjer selskabet en tredje daglig afgang mellem Tegel og København, og dermed kommer easyJet op på 37 ugentlige flyvninger i hver retning mellem de to Berlin-lufthavne og København. Der bliver 21 ugentlige afgange på Tegel-ruten og 16 på Schönefeld-ruten. Om søndagen vil easyJet tilbyde hele seks daglige afgange .

Tre selskaber i konkurrence
EasyJet kommer dog til at møde konkurrence, selvom den i første omgang er til at overse. Størst bliver udfordringen fra Norwegian, der vil øge fra en til to daglige afgange mellem København og Berlin-Schönefeld. Samlet vil Norwegian udbyde 13 ugentlige afgange i hver retning, mens SAS som det tredje selskab blot har lagt otte ugentlige afgange i fartplanen fra sommertrafikprogrammets start. Her vil der blive fløjet til og fra Tegel med Airbus A320, Bombardier CRJ1000 samt ATR72-600.

Det var også planen, at Lufthansa-datterselskabet Eurowings skulle etablere en rute mellem Berlin-Tegel og København med opstart den 15. januar. Denne rute er imidlertid blevet udsat på ubestemt tid, så easyJet og Norwegian får i første omgang forholdsvis let spil, med mindre Ryanair melder sin ankomst, hvilket det irske lavprisflyselskab i øjeblikket arbejder på.

Næsten 18.000 flysæder om ugen
Med den markante satsning fra easyJet vil kapaciteten på flyvningerne mellem København og Berlin mere eller mindre nå op på samme niveau som tidligere. Tilsammen vil de tre flyselskaber udbyde 17.788 sæder om ugen, fordelt på 10.224 hos easyJet, 4.836 fra Norwegian og 2.728 fra SAS. Dermed kommer easyJet til at repræsentere næsten 58 procent af den udbudte sædekapacitet mellem København og Berlin.

Samlet vil den årlige kapacitet på ruten komme til at ligge på mellem 850.000 og 900.000 flysæder.

Berlin var i 2016 den ottende største destination fra Københavns Lufthavn. Her rejste samlet 681.528 passagerer mellem de to byer fordelt på 452.866 passagerer på ruten til og fra Tegel-lufthavnen og 228.662 mellem København og Schönefeld. Tallene for 2017 er endnu ikke tilgængelige hos Trafikstyrelsen.

 

Relaterede artikler:

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

Norwegian dobbelt dagligt fra København til Berlin

SAS opruster på Berlin-ruter

Eurowings overtager airberlin-ruter til København

Norwegian fortryder Berlin-lukning