- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EasyJet vil åbne ny CPH-rute

EasyJet planlægger at åbne en ny rute fra Københavns Lufthavn i sommeren 2014. Sandsynligvis til Frankrig eller Storbritannien. Samtidig øges kapaciteten på eksisterende ruter, så selskabet vil udbyde ni procent mere kapacitet fra CPH.

EasyJet tror på Københavns Lufthavn. Ikke så meget, at de vil gøre lufthavnen til en base og stationere fly der. Men alligevel så meget, at easyJet planlægger at øge sin produktion i sommeren 2014 markant i forhold til sommeren 2013 og åbne en helt ny rute.

EasyJet har endnu ikke besluttet hvor den nye rute skal gå hen, men selskabet planlægger, at der på ruten fra starten skal udbydes over 57.000 sæder til salg i sommersæsonen. Det er samme mængde som selskabet vil udbyde til salg på ruten til Rom, der har flere år på bagen, og lidt mindre end udbuddet på Paris Charles de Gaulle-ruten. Det er derfor ikke usandsynligt, at den nye rute bliver til en større europæisk by.

Da easyJet ikke har base i Københavns Lufthavn, så er der en vis sandsynlighed for, at ruten kommer til at udgå fra en af easyJets eksisterende baser. Det gør alle ruter til CPH i dag. Og her er de fire franske baser i Paris Orly-lufthavnen, Nice, Toulouse og Lyon nok blandt de bedste bud på en ny destination. Foruden de fire franske baser, så er en række easyJet-baser på De Britiske Øer også uden CPH-rute. Det drejer sig om London Southend, Glasgow, Liverpool, Luton, Newcastle og Belfast.

Løft på ni procent
Samlet set skal den nye rute og ekstra udbudt kapacitet på flere af de eksisterende CPH-ruter være med til at løfte easyJet’s produktion til og fra Københavns Lufthavn med hele ni procent. I faktisk tal vil det britiske lavprisselskab øge antallet af sæder ud af Københavns Lufthavn med 77.244 til 956.232 sæder.

Den største fremgang på de eksisterende ruter bliver på de to hovedstadsruter til Paris Charles de Gaulle og London Gatwick-lufthavnen, der får henholdsvis seks og syv procent mere kapacitet. Gatwick-ruten udgør over 20 procent af easyJet’s samlede udbudte kapacitet fra København. Til gengæld fastholder selskabet status quo på den anden London-rute til byens Stansted-lufthavn.

På selskabets fem mindste ruter skruer easyJet lidt op og ned med ganske få hundrede sæder på hver rute. Ruterne til Lissabon, Geneve og Basel for ganske få flere sæder, mens Edinburgh og Bristol får ganske få færre sæder.