- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Ejere ånder SAS-ledelsen i nakken

SAS’ ejere holder nøje øje med, at SAS får gennemført de annoncerede frasalg af Widerøe og SAS Ground Handling. Men det er tilsyneladende småt med interesserede købere.

Det er ikke nok, at SAS-ledelsen i november sidste år fik medarbejderne til at acceptere forringede arbejdsvilkår, som sammen med andre effektiviseringstiltag skal give omkostningsbesparelser for 2,6 mia. kroner. Tiltagene var den ene halvdel af en storstillet spareplan, som også indeholdte planer om frasalg for et lige så stort beløb for at skaffe penge i kassen.

Mere end to måneder efter de dramatiske forhandlinger med medarbejderne, er det ikke lykkedes SAS at sælge hverken det norske regionalflyselskab Widerøe eller handlingselskabet SAS Ground Handling.

Og hos ejerne, som blandt andet tæller staterne i de tre skandinaviske lande, holder man SAS-ledelsen i kort snor for at sikre, at frasalgene bliver gennemført i et passende højt tempo.

”Vi har en meget klar forventning om, at frasalgene gennemføres inden for en rimelig tidshorisont,” siger kontorchef Peter Brixen fra det danske finansministerium.

Han vil ikke sige noget om præcis hvor lang tid SAS-ledelsen har til at få solgt Widerøe og SAS Ground Handling fra, da det ville stille eventuelle købere i en gunstig position.

”Men for at kunne sælge forudsætter det selvfølgelig, at der er interesserede købere,” påpeger Peter Brixen.

Forhandlinger strandede
Da SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, den 12. november sidste år præsenterede spareplanen og officielt satte Widerøe og SAS Ground Handling til salg, havde SAS allerede gennem længere tid forhandlet med den schweiziske handling-gigant Swissport om et salg af SAS Ground Handling. Men ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger strandede de forhandlinger før jul, og siden da har SAS ikke været i forhandlinger med en potentiel køber.

I dagene efter at Gustafson havde plantet ”Til salg”-skiltet i forruden på Widerøe-flyene bød flere interesserede købere sig til. En gruppe af Widerøe-piloter var, sammen med en ukendt investor, de mest ivrige efter at tilkendegive deres interesse i medierne. Men også Braathens Aviation og det britiske regionalflyselskab Flybe luftede deres interesse for at overtage Widerøe. Siden da har der været meget stille omkring et eventuelt salg af Widerøe.

På salgslisten hos SAS står også en række flymotorer, som selskabet agter at sælge og lease tilbage. De er heller ikke solgt endnu, da det har vist sig at være en kompliceret manøvre.

Den 19. november sidste år kunne SAS’ koncernchef Rickard Gustafson præsenterer nye aftaler med piloter og kabinepersonale om løn- og arbejdsvilkår. Foto: Andreas Krog.