- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ekspert: Nyhavn Rejser handlet til 70 mio. kr.

Aller Media har betalt i omegnen af 70 mio. kroner for aktiemajoriteten i Nyhavn Rejser. Det vurderer René Andersen, der via Travelbiz har specialiseret sig i virksomhedsoverdragelser i rejsebranchen.

Fredagens overraskende meddelelse om Aller-koncernens indtog i rejsebranchen har med det samme rejst spekulationer om, hvor meget mediekoncernen har betalt for 70 procent af aktierne i Nyhavn Rejser.

Ingen af parterne ønsker at oplyse værdien af transaktionen, men René Pedersen, der er indehaver af konsulentvirksomheden Travelbiz mener at have et rimeligt godt bud på det. Travelbiz er fokuseret på rådgivning indenfor corporate finance og virksomhedsovedragelser i rejsebranchen.

“Nu har jeg ikke kendskab til, hvordan aftalen er skruet sammen. Der kan være en kontant betaling, mens også en såkaldt ‘earn-out’ tilknyttet, hvor den samlede pris justeres i forhold til fremtidige præstationer. Men en samlet værdiansættelse for hele selskabet vil ligge på 100 mio. kroner,“ mener René Andersen.

Han forklarer, at værdiansættelse af selskaber i rejsebranchen typisk sker efter den såkaldte EBIT-multibel model eller Price/Earning-modellerne, der begge tager udgangspunkt i virksomhedens indtjening. Baseret på disse værdiansættelsesprincipper samt andre vurederinger vil 70 procent af aktierne have kostet omkring 70 mio. kroner.

“Nyhavn Rejser har tjent penge over de seneste år, men indtjeningens størrelse berettiger ikke nødvendigvis en samlet pris på 100 mio. kroner for hele virksomheden. Der ligger også en betydelig værdi i goodwill og brand,“ understreger René Andersen.

Det lader også til, at netop goodwill og brand er noget, som Aller Media har fået øjnene op for og har ladet indgå i værdiansættelsen.

”Nyhavn Rejser har et meget stærkt brand og er en sund og attraktiv virksomhed, der siden 2010 har oplevet tocifrede vækstrater. Vi ser et godt strategisk match mellem vores kerneforretning og Nyhavn Rejser, som sikrer en god platform for fremtidig vækst og udvikling,” udtalte Aller Medias administrerende direktør Pål Thore Krosby i den pressemeddelelse, der ledsagede handlelen.

God timing
Der har været relativt stille omkring større transaktioner indenfor fusioner og opkøb i rejsebranchen siden finanskrisen satte ind i 2008.

En investorgruppe med Jens Heimburger i spidsen købte sidste forår 70 procent af aktierne i Aclass ApS, der driver nicherejsebureauet Afrika-Safari. Her blev salgsprisen vurderet til at ligge mellem 40 og 60 mio. kroner som følge af, at Afrika-Safari havde et branchens højeste indtjeningsniveauer.

Året før blev DTF Group A/S i Hjørring solgt til svenske Sembo AS, der indgår i Stena Line-koncernen.

“Timingmæssigt er det ikke så tosset at sælge nu. Der har været lidt stille fra 2009 frem til 2011. Der kommer nok mere gang i den nu,“ mener Travelbiz-indehaveren.

Aller Media har allerede signaleret, at de er interesseret i yderligere opkøb i rejsebranchen til det nye forretningsområde Aller Leisure. Her er ønsket at finde et rejsebureau, der kan dække det europæiske marked og således vil komplementere den oversøiske produktion hos Nyhavn Rejser.

Der er ikke mange potentielle emner, hvis der skal være volumen i det mener René Andersen, der heller ikke tøt gætte på, hvad et stort Europa-specialiseret rejsebureau vil kunne hente hjem ved salg til Aller-koncernen.

“En virksomhed er til enhver tid det værd, som nogen vil betale for den.“