- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Elektriske indenrigsfly i Finland inden 10 år

Network for Electric Aviation (NEA) er et initiativ, hvor nordiske luftfartsaktører mødes for at fremme udviklingen af elektriske fly til brug for luftfarten i de nordiske lande.

Nu har Finavia, der er Finlands lufthavnsoperatør, gjort ligesom Finnair og tilsluttet sig det nordiske initiativ for at få introduceret elektriske fly i Norden.

”Elektriske fly vil sandsynligvis være en vigtig del af håndteringen af ​​luftfartsindustriens miljøudfordringer. Som lufthavnsoperatør ønsker vi at finde ud af, hvilken slags udvikling elektrisk flyvning kræver fra vores lufthavne,” siger Henri Hansson, teknisk direktør i Finavia.

Finavia har siden 2018 været med til at finansiere et elektrisk fly, der gennemførte en vellykket testflyvning i Malmi Lufthavn ved Helsinki i sommeren 2018. Finavias tilslutning til NEA er operatørens næste skridt i engagementet med at fremme elektriske fly, samtidig med at Finavia arbejder med ambitionen om at reducere CO-udledningen fra sine lufthavne.

”Jeg tror, ​​at Finland vil have det første elektriske passagerfly på en indenrigsrute i slutningen af ​​2020’erne. Hvis der bruges en ren metode som vind- eller solenergi til at producere den nødvendige elektricitet, kan fremtidens elektriske fly flyve helt emissionsfrit. Elektriske fly vil være velegnet specielt til korte ruter,” siger Henri Hansson.

Mødes i denne uge
Nordic Innovation – en organisation under Nordisk Ministerråd – finansierer NEAs arbejde. Flyselskaber, lufthavnsoperatører og andre aktører i den nordiske luftfartsbranche kan tilslutte sig netværket og tage del i workshops og andre begivenheder.

Medlemmerne af NEA mødes i denne uge – denne 28. og 29. januar – hvor Finavia og Finnair er værter ved et arrangement, hvor emnerne inkluderer standardisering af infrastrukturen af elektrisk flyvning og udvikling af flyteknologi til nordiske vejrforhold.

”NEA er et nordisk netværk, der arbejder med både infrastruktur, industrispørgsmål og nye forretningsmodeller. Vi sigter mod at fremhæve de nødvendige aspekter, som der er brug for i skabelsen af en troværdig køreplan for elektrisk luftfart i Norden,” siger Maria Fiskerud, projektleder for NEA.

Det første møde i NEA blev afholdt i den svenske by Östersund i december 2019. Blandt medlemmerne i NEA er SAS, Air Greenland, Finnair, Icelandair, Braathens Regional Airlines (BRA), El-fly AS, Avinor og Swedavia.

Eksempler på selskaber, der også arbejder imod introduktionen af elektriske fly, men som ikke er med i NEA, er det danske vandflyselskab Nordic Seaplanes og norske Widerøe.

 

Relaterede artikler:

Nyt nordisk samarbejde om elfly

Nordic Seaplanes i samarbejde om elfly

SAS og Airbus indgår samarbejde om hybrid- og elfly