- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Emirates er en trussel mod europæiske flyselskaber

Der er stigende bekymring hos de europæiske luftfartschefer i forhold til det ekspansive mellemøstlige flyselskab Emirates. Selskabet med base i Dubai køber nye fly og åbner nye ruter i et tempo, hvor ingen andre kan følge med.

I begyndelsen af juni måned indgik Airbus en gigantaftale med det Dubai-baserede luftfartsselskab Emirates. Selskabet bestilte yderligere 32 eksemplarer af megajumboen Airbus A380 til en samlet værdi af 11,5 mia. $ (ca. 70 mia. kr.).

I forvejen har Emirates en ordre på 58 fly af samme type, hvoraf de 10 allerede er leveret. Det bringer det samlede antal Airbus A380 i Emirates-flåden op på 90 eksemplarer, når den sidste leverance har fundet sted.

Det er blot et af eksemplerne på den voldsomme ekspansion, som Emirates lægger for dagen. Det kan også tydeligt aflæses i passagertallene for Dubai International Airport, der i maj måned voksede med 13,6 % til 3,7 mio. passagerer. I 2007 kom lufthavnen for første gang på listen blandt verdens 30 største med i alt 34,3 mio. passagerer. I 2009 var lufthavnen i ørkenstaten vokset til 40,9 mio. og status som verdens 15. største lufthavn – og når året 2010 afsluttes ventes Dubai International Airport at være verdens 12. største lufthavnmed omkring 48 mio. passagerer.

Det giver anledning til stor bekymring hos topcheferne hos de store europæiske luftfartsselskaber. Således udtrykker KLM´s topchef Peter Hartman ifølge ATW, “at regeringerne vil være mere tilbageholdende med at give trafikrettigheder“ til det fremadstormende arabiske selskab. Ifølge Dow Jones vurderer Peter Hartman, at europæiske og andre landes regeringeri stigende grad vil være mindre villige til at skabe platformen for selskabets fremtidige ekspansion.

Det understøttes bl.a. af det faktum, at den franske regering for nylig afslog at give yderligere “slots“ til Emirates i den franske hovedstadslufthavn Paris Charles De Gaulle. Tilsammen ansøgte Emirates, Etihad og Air Arabia ifølge ATWom syv nye slots, men fik kun godkendt en af ansøgningerne.

Også hos British Airways mærkes bekymringen. Topchefen Willie Walsh fra det britiske luftfartsselskab udtalte for nylig, at Emirates-ekspansionen er en direkte trussel mod de europæiske selskaber, der tilbyder langdistrancetrafik. “Det vil helt sikkert have en indflydelse påforretningen,“ sagde WillieWalsh.

Lufthansa-CEO Wolfgang Mayrhuber udtrykker det anderledes. “Det er et mirakel, at Emriates allerede kan udbyde flere interkontinentale flysæder end Air France og British Airways tilsammen. Det tog os 40 år at få 30 Boeing 747-fly i luften i en af verdens største globale økonomier,“ udtaler Lufthansa-topchefen ifølge Bloomberg.

Emirates har endnu ikke etableret sig i Skandinavien, men selskabet er angiveligt på vej. I efteråret 2009 udtalteEmirates-koncernchefenTim Clarkpå et pressemøde i London, at man ville påbegynde flyvninger til København indenfor 18 – 24 måneder. Det skulle således betyde, at Emirates senest i efteråret 2011 vil være at finde i Københavns Lufthavn.

Det ønsker pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavndog ikke at kommentere. “Emirates er et af de mange selskaber, som vi er i kontinuerlig dialog med,“ udtalte han til Boarding.dk for nylig.

Læs også:

Ingen konkrete planer om at modtage A380 i CPH

Emirates flyver igen forbi København

Emirates på vej til København