- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Emirates: Marked for brugte A380-fly

Emirates' topchef Tim Clark ser et marked for salg af selskabets Airbus A380-fly til konkurrenter, som ikke selv har råd til nye A380'er.

Har man som flyselskab ikke haft råd til at købe Airbus A380-fly fra ny, så kan der snart være hjælp at hente. Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet, Emirates, ser nemlig muligheder i at etablere et marked for brugte Airbus A380’ere.

”Det er mit klare indtryk, at der er flyselskaber, som er interesserede i A380’eren, men som ikke har råd til en i dag,” sagde Emirates topchef, Tim Clark, fornylig ved en konference i London. Det skriver Flightglobal.

Hvis den globale økonomi forbedres og efterspørgslen efter flyrejser følger med op i samme takt, så kan der ifølge Clark opstå et rimelig stærkt marked for brugte Airbus A380’ere, ligesom andre mindre fly i dag kan skifte ejer adskillige gange i deres levetid.

Mere effektive motorer
Emirates opererer i dag i alt 60 Airbus A380-fly og har ordrer liggende hos Airbus på yderligere 80 eksemplarer. 50 af de vil blive udrustet med nye mere effektive Rolls-Royce Trent 900 motorer. Nogle af de fly, som får den nye motortype, vil skulle erstatte nogle af Emirates nuværende Airbus A380’ere.

De kan så sælges videre til andre flyselskaber, som tidligere ikke har haft råd til flytypen eller ikke har haft ruter og efterspørgsel, der har passet til kæmpeflyet, der i Emirates’ nuværende konfiguration kan tage 517 personer fordelt på First Class, Business Class og Economy Class.

Flest sæder i verden
Senere i år får Emirates sin første Airbus A380 med et to-klasses layout uden First Class. Det giver plads til i alt 615 passagerer. Det første fly i den konfiguration vil blive sat ind på selskabets rute fra Dubai til København, der dermed fra 1. december får fast besøg af det passagerfly i verden med flest sæder.

Emirates’ Tim Clark har flere gange slået til lyd for, at Airbus burde bygge en forlænget udgave af Airbus A380, som Emirates så ville udruste med mere end 700 sæder. Det er blandt andet problemer med at øge kapaciteten på ruten mellem Dubai og London Heathrow, der får Emirates til at ønske sig flere sæder i flyene. Emirates flyver fem gange dagligt til Heathrow og ville gerne indsætte flere flyvninger, men det er ikke muligt på grund af manglen på ledige landingstilladelser.