- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Emirates-topchef er træt af nye fly med fejl

Emirates vil ikke have leveret nye fly, så længe Boeing og Airbus ikke kan stille garanti for, at flyene er uden fejl. Særligt motorerne får kritik af selskabets topchef.

Boeing og Airbus skal ikke ulejlige sig med at producere og levere nye fly til Emirates, hvis ikke flyproducenterne kan garantere, at flyene bliver leveret uden fejl.

Sådan lød det forleden fra topchefen i det mellemøstlige flyselskab, Tim Clark, som i sidste uge holdt et rundbordsmøde for en række indbudte medier i London – herunder nyhedsbureauet Reuters og AirInsight.

Emirates er særligt trætte af motorfabrikanterne Rolls-Royce og General Electric, der har problemer med motorerne til de nye fly. General Electric har oplevet problemer med tests af de helt nye GE9X-motorer, der skal påmonteres de nye Boeing 777X. Motorproducenten har besluttet at lave et nyt design af motortypen, og certificeringen af denne har trukket ud. Boeing forventer derfor, at 777X først kommer af sted på jomfruturen i begyndelsen af 2020.

Flyene skal være pålidelige
Siden 2013 har Emirates bestilt henholdsvis 115 Boeing 777-9 og 35 Boeing 777-8. Og leveringen af første fly er dermed blevet udskudt en del.

”Første flyvning skulle have været inden oktober sidste år, og i juni fik vi at vide, at flyet ikke flyver før første kvartal næste år . Det påvirker naturligvis leveringerne til os. Vi skulle have modtaget det første fly i juni næste år, vi havde seks eller ni til levering efter det, men alt er nu forsinket,” lød det fra Tim Clark ifølge AirInsight.

”Lad os antage, at Boeing har et 13-16 måneders certificeringsprogram, der betyder, at vi ikke kan være sikre på, hvornår vi får disse fly. Vi er ivrige efter at få dem, men de skal være pålidelige.”

‘Ingen stabilitet hos Rolls-Royce’
Også britiske Rolls-Royce har fået hårde ord med på vejen af Emirates-topchefen. Rolls-Royce har haft problemer med kompressorblade på Trent 1000- og 1000 TEN-motorerne, der sidder på Boeing 787 Dreamliner-flyene. Emirates har ikke bekræftet motorvalget til 40 nye Boeing 787-10 Dreamlinere, men det bliver sandsynligvis Trent 1000 TEN, lyder det. Emirates bestilte flyene i 2017, men ordren er fortsat ikke endeligt bekræftet.

Tim Clark ønsker desuden forsikringer på, at motorerne til de 40 bestilte Airbus A330-900 og 30 Airbus A350-900 vil fungere efter hensigten, før flyselskabet modtager dem. Flyene er dog ikke endeligt lagt ind i Airbus’ ordrebog. Også Trent 900-motorerne, som sidder på 22 af Emirates’ Airbus A380’ere, har topchefens opmærksomhed, da der også her har været problemer.

”Der er ingen stabilitet i Rolls-Royce-programmet i øjeblikket, som vi ser det. Indtil vi har endelige garantier for, at hvis vi bestiller vores fly med deres motorer, som vil være driftssikre fra første dag, uden nogen begrænsninger, er vi ikke parat til at indgå disse forpligtelser på nuværende tidspunkt,” sagde Tim Clark.

Emirates-topchefen fortalte desuden ifølge Reuters, at han forventer, at den globale luftfartstrafik vil falde med cirka to procentpoint i løbet af de næste tre-fem år. I den forbindelse lød det, at Emirates skal revurdere flyordrer lagt for to-tre år siden. Tim Clark nægtede dog, at de førnævnte motorproblemer er undskyldning for at se selskabets ordrer igennem.

 

Relaterede artikler:

Boeing udskyder 777X jomfruflyvning

Emirates begynder at sende A380 på pension

A350 eller Dreamliner til Emirates