- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Endnu en bøde til SAS fra norske myndigheder

SAS er igen blevet tildelt en bøde, fordi flyselskabet ikke har færdigbehandlet sagerne om refusion grundet aflysninger under pilotstrejken. Selskabet afkræves desuden svar på flere spørgsmål.

Selvom bladene på træerne er gået fra at være dybgrønne til brændte farver, og efteråret utvivlsomt er trukket ind over de skandinaviske lande, er SAS fortsat i færd med at rydde op efter pilotstrejken, der fandt sted i højsommeren.

Det går dog ikke hurtigt nok. I hvert fald ikke ifølge Luftfartstilsynet i Norge, som atter en gang har givet SAS en stor bøde, fordi flyselskabet endnu ikke er kommet i mål med at refundere samtlige kunder, der fik aflyst flyvninger i forbindelse med strejken.

I forbindelse med at tilsynet har udstedt bøden, har man også bedt SAS kommer med en redegørelse, hvori selskabet skal svare på en række spørgsmål, der skal tjene til at afdække hvor meget af processen, der fortsat udestår.

Oplysninger var ikke tilstrækkelige
SAS fik i oktober en bøde på 100.000 norske kroner (72.500 danske kroner) af Luftfarttilsynet. Bøden gjaldt for perioden fra den 18. til den 28. oktober, og den kom med meldingen om, at flyselskabet fremover vil få en bøde af samme størrelsesorden hver tiende dag, indtil alt er bragt i orden.

Som sagt så gjort, og derfor har Luftfartstilsynet netop givet selskabet endnu en lignende bøde, der gælder mellem den 1. november og den 11. november. SAS er samtidig blevet bedt om at komme med en opdateret status på fremdriften i behandlingen af sagerne senest fredag den 11. november klokken 16.

Herefter vil tilsynet træffe afgørelse om, hvorvidt flyselskabet får endnu en bøde. Sådan var det også denne gang, fortæller Håvard Vikheim, der er kommunikationsdirektør i Luftfartstilsynet, til norsk TV 2..

”Selskabet kom med en forklaring, men på baggrund af de oplysninger kunne vi ikke konkludere, om de var nået langt nok med at betale tilbage.”

Skal redegøre for flere punkter
I tillæg til at komme med endnu en status på refusionerne senere på måneden, er SAS også blevet bedt om at svare på en række supplerende spørgsmål. Tilsynet vil gerne vide, hvor mange sager, som mangler at blive behandlet, samt hvad det samlede beløb for alle de resterende krav er.

Visse af kravene karakteriseres som ’komplicerede’, da de indeholder andre elementer end blot aflyste billetter til en SAS-flyvning. Det kan eksempelvis være refundering af ekstra overnatninger på en destination, fordi hjemrejsen blev aflyst, og lignende.

I den forbindelse ønsker Luftfartstilsynet svar på hvor stor en procentdel af de komplicerede krav, som SAS antager indeholder krav om tilbagebetaling af billetprisen, ligesom selskabet skal redegøre for hvor lang tid endnu, som SAS forventer at skulle bruge på at færdigbehandle de resterende sager.

Herhjemme har Trafikstyrelsen ikke fulgt det norske eksempel og givet flyselskabet en bøde, men derimod har styrelsen indtil videre stillet sig tilfreds med den dialog, der har været med flyselskabet.


Relaterede artikler:

Trafikstyrelsen tøver stadigvæk over for SAS

SAS får bøde for manglende refusion

Trafikstyrelsen: Vi har bedt SAS komme med status