- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Estonians afløser får første fly

Det nyetablerede estiske flyselskab Nordic Aviation Group har modtaget sit første fly og har dermed taget første skridt til at blive et selvstændigt flyselskab.

Nordic Aviation Group – flyselskabet, der siden november har arbejdet på at lukke hullet efter Estonian Airs konkurs – er for alvor rykket et skridt nærmere på at blive et rigtigt flyselskab med egne fly. Sådan beskriver selskabet nyheden om, at man i denne uge modtog det første af en række CRJ700-fly, som skal udgøre selskabets fremtidige flåde.

”Indtil nu har vi kæmpet med at sikre driften af direkte ruter fra Tallinn med hjælp fra vores partnere, men nu kan vi starte med at fokusere på kvalitet ved at opbygge vores egen flåde med estiske ansatte,” siger Erik Sakkov, bestyrelsesmedlem i Nordic Aviation Group, der ejes 100 procent af den estiske stat.

Flyselskabets fly er måske ikke så overraskende dekoreret i estiske farver, hvid, blå og sort. Derimod fremgår selskabets navn endnu ikke. Nordic Aviation Group har tidligere på måneden meddelt, at man snart håber at kunne offentliggøre både navn og brand for det nye selskab.

Et fly om måneden
Ifølge Erik Sakkov vil man modtage et fly om måneden frem til sommeren, hvor man håber at have en homogen flåde på i alt seks CRJ700-fly. Det første fly er lejet hos det amerikanske flyleasingselskab Regional One.

Nordic Aviation gik i luften umiddelbart efter Estonian Airs konkurs i november, men indtil nu har selskabet gennemført sine flyvninger med lejet kapacitet via Adria Airways.

Den nuværende flåde, som flyver for Nordic Aviation, er alt andet end ensartet. Selskabet benytter fortsat selskaber som BMI Regional, svenske NextJet, samt rumænske Carpatair, der er blevet lejet ind som underleverandør til Adria Airways, der har kontrakten med Nordic Aviation Group. Selskaberne flyver tilsammen med et bredt potpourri af flytyper herunder Embraer ERJ 145, Fokker 100, British Aerospace ATP samt CRJ700.

Foreløbigt er Nordic Aviation kun et såkaldt virtuelt flyselskab, fordi man ikke har egen driftstilladelse, og flyvningerne gennemføres i stedet på slovenske Adria Airways’ driftstilladelse. Nordic Aviation har tidligere meddelt, at aftalen med Adria Airways er midlertidig, men foreløbigt fortsætter selskabet med at flyve på Adria Airways’ driftstilladelse.

Billede: CRJ700 kan afhængigt af indretning indrettes med plads til 78 passagerer og kan flyve uden stop op til 2250 kilometer. Foto: Nordic Aviation/PR