- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ethiopian 302: Flyets næse tvunget nedad fire gange

Kilder tæt på efterforskningen af Ethiopan-havariet hævder, at Boeing 737 MAX-flyets næse blev tvunget nedad efter at piloterne slog MCAS-systemet fra.

Hele verden – og ikke mindst Boeing Commercial Airplanes – venter med spænding på, at den foreløbige havarirapport efter styrtet med Ethiopian Airlines 302 den 10. marts, skal blive offentliggjort.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters vil havarirapporten blive tilgængelig en af de nærmeste dage, og der er allerede lækket informationer fra kilder tæt på efterforskningen.

Heraf vil det fremgå, at Boeing 737 MAX-flyets næse angiveligt blev tvunget nedad fire gange, inden det styrtede mod jorden blot seks minutter efter starten fra lufthavnen i Addis Abeba.

At flyets næse pegede nedad skyldes, at det særlige MCAS-system (Maneuvering Characteristics Augmentation System, red.) reagerede som følge af fejlagtige informationer fra flyets AOA-sensorer, der registrerede, at indfaldsvinklen mellem luftstrømmen og vingen blev for stor. MCAS-systemet er nemlig designet til automatisk at sænke flyets næse i den slags situationer, så man undgår, at flyet kommer i et stall som følge af ingen eller begrænset opdrift.

MCAS blev genaktiveret
Ved Lion Air-havariet i oktober sidste år var det også MCAS-systemet, der tog over som følge af fejlagtige informationer fra en af flyets to AOA-sensorer forrest på flyet. Her var piloterne ikke blevet trænet i at deaktivere MCAS-systemet, hvorfor det var en medvirkende årsag til, at de mistede kontrollen over flyet.

En kilde oplyser til Reuters, at MCAS-systemet i forbindelse med Ethiopian-ulykken muligvis blev genaktiveret efter først at være blevet slukket, og efterforskerne undersøger, hvorvidt at det skete uden menneskelig indblanding.

Efter ulykken med MAX-flyet fra Lion Air, udsendte Boeing en bulletin til MAX-operatører med retningslinjer for, hvordan piloterne skulle slukke for MCAS-systemet ved tilsvarende situationer. Procedurerne er herunder, at hvis MCAS-systemet først er blevet deaktiveret, skal det ikke genaktiveres så længe, at flyet er i luften.

The Wall Street Journal har tidligere oplyst, at Ethiopian-piloterne fulgte disse instrukser i starten, men at de valgte at afvige herfra og genaktivere MCAS-systemet i håb om at genvinde kontrollen over flyet.

Samlet er 346 mennesker omkommet ved de to ulykker med Boeing 737 MAX-flyene.

 

Relaterede artikler:

Boeing har præsenteret ny software

MAX-fejl: Piloter havde 40 sekunder til at reagere

Skandinaviske piloter kritiserer Boeing

Sorte bokse viser ligheder i to MAX-ulykker

Bulletin til MAX-operatører efter Lion Air-havari