- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

EU rejser sag mod USA i Norwegian-strid

Det er et brud på Open Skies-aftalen, når USA trækker tildeling af Norwegian-tilladelse i langdrag, mener EU-Kommissionen, der nu anlægger sag.

EU-Kommissionen går nu for alvor på krigsstien til fordel for Norwegian og dets irske datterselskab i den langvarige strid om tildeling af en tilladelse til at flyve til USA.

I gennem adskillige år har Norwegian haft en ansøgning liggende hos de amerikanske myndigheder om en såkaldt ”Foreign Air Carrier Permit”, der skal give det irske datterselskab Norwegian Air International lov til at flyve til og fra USA.

Nu vil EU-Kommissionen anlægge en voldgiftssag mod USA for brud på den såkaldte Open Skies-aftale mellem Europa, USA og Canada. En aftale, der skal være med til at åbne luftfartsmarkedet mellem Europa og Nordamerika op for aktører fra begge sider af Atlanterhavet og give fair konkurrencebetingelser.

Derfor vil EU-Kommissionen vil ikke længere finde sig i at et flyselskab i et EU-land skal vente og vente på en tilladelse, som de med hjemmel i Open Skies-aftalen burde have fået for længst. Desuden venter Norwegians nyoprettede britiske datterselskab også på en tilladelse. Og så længe Storbritanniens udtræden af EU-samarbejdet endnu ikke er faldet på plads og effektueret, så vil EU-kommissionen også kæmpe for det britiske selskabs ret til at flyve til og fra USA.

Opfylder alle krav
Hos Norwegian er man ikke overraskende glad for at EU-Kommissionen tager selskabets parti og tager konkret handling.

”Europa-Kommissionen har tidligere sagt, at de vil tage retslige skridt for at få den amerikanske regering til at godkende Norwegian Air International’s ansøgning om Foreign Air Carrier Permit. Vi er meget glade for, at EU indkalder den amerikanske regering til mægling for at få en endelig afklaring om ansøgningen,” siger kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen.

Han er ikke i tvivl om at Norwegian Air International er berettiget til at få tilladelsen.

”Norwegian Air International er en europæisk virksomhed, der opfylder alle krav i Open Skies-aftalen og den endelige godkendelse vil betyde flere arbejdspladser på begge sider af Atlanten, flere nye ruter og lavere billetpriser,” understreger Lasse Sandaker-Nielsen fra Norwegian.

Bakket op af Clinton
Heftigt lobbyarbejde fra amerikanske flyselskaber og fagforeningers side har indtil videre stukket en kæp i hjulet på bestræbelserne på at få tilladelsen i hus.

Amerikanerne kalder det unfair konkurrence, når det norske flyselskab vil bruge irsk indregistrerede fly og personale ansat i Asien til at konkurrere på trafikken over Atlanterhavet. De frygter at det vil underminere det amerikanske marked, hvis et flyselskab får lov til sådan en manøvre. Et synspunkt, som er blevet bakket op af politikeren Hillary Clinton, der netop i denne uge blev nomineret til at være det demokratiske parti i USA’s kandidat til landets præsidentvalg i november i år.

Det amerikanske transportministerium har tidligere meddelt, at de ikke ser nogle juridiske forhindringer for at Norwegian kan få tilladelsen. De tildelte da også selskabet en foreløbig tilladelse i april i år, og gav opponenter tre uger til at gøre indsigelser. Den frist er for længst udløbet uden at en endelig godkendelse er blevet udstedt. Derfor opererer Norwegian fortsat sine langdistancefly på en norsk driftstilladelse. Men da Norge ikke er medlem af EU, så vil man gerne have flyene over på driftstilladelser i EU-landet Irland.

 

 

Relaterede artikler:

Britisk EU-exit kan forhale Norwegians USA-tilladelse

Norwegian får længe ventet USA-tilladelse

Clinton beder Obama afvise Norwegian

EU-USA topmøde gav ikke nyt håb til Norwegian

Irsk transportminister i kamp for Norwegian