- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EU-USA topmøde gav ikke nyt håb til Norwegian

Det amerikanske transportministerium har netop offentliggjort et referat af et EU-USA topmøde, der blev afholdt i midten af juli i Bruxelles med henblik på at blive enige om fortolkningen af Open Skies-aftalen.

Den 4. december sidste år indgav Norwegian en ansøgning til det amerikanske transportministerium om tilladelse til at beflyve USA med fly fra sit irske datterselskab Norwegian Air International Limited (NAI).

Sagsbehandlingen har trukket voldsomt ud, da der er gået luftfartspolitik i sagen, og den 14. juli mødtes embedsmænd fra EU og USA i Bruxelles for at drøfte sagen. Det fremgår af et mødereferat, der blev tilgængeligt for offentligheden i sidste uge.

Initiativet til mødet var taget af USA´s transportminister Anthony Foxx, og han havde sendt ni amerikanske topembedsmænd til Bruxelles for at mødes med seks embedsmænd fra Directorate General for Mobility and Transport (DG MOVE).

Formålet med mødet var under afslappede former at drøfte fortolkningen af artikel 17 i den fælles luftfartsaftale mellem EU og USA, også kaldet Open Skies aftalen.

Ingen ensidig beslutning om afslag
I mødereferatet understreges det, at parterne ikke kunne diskutere den verserende sag omkring NAI´s ansøgning, så længe sagen behandles af de amerikanske myndigheder. I stedet skulle der diskuteres principperne for fortolkning af aftalen, efter hvilken NAI har indgivet ansøgning.

Forhandlingslederen fra DG MOVE understregede, at under visse omstændigheder kan begge parter blive enige om at afslå en ansøgning i henhold til artikel 17.

Norwegian var ikke inviteret med til mødet og har tilsyneladende kun erfaret udfaldet af mødet gennem de officielle referater.

“Jeg ved ikke, hvad der foregik på mødet, og vi var heller ikke inviteret med,“ siger Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik til det norske medie DN.no.

DG MOVE forhandlingslederen lukkede mødet med at konkludere, at enhver ensidig beslutning om at afslå en ansøgning på baggrund af artikel 17 alene vil stride mod ånd og bogstav i den eksisterende luftfartsaftale.

Fristen for at kommentere referatet er sat til mandag den 18. august, mens eventuelle svar til kommentarerne skal være det amerikanske transportministerium i hænde senest den 25. august.

Dermed er der tidligst udsigt til en afgørelse i det amerikanske transportministerium i løbet af september måned.