- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EuroBonus på vej tilbage i norsk indenrigsflytrafik

Det norske Konkurransetilsynet har netop anbefalet det ansvarlige ministerium at tillade genindførelsen af bonusprogrammer på norske indenrigsruter. Det bliver i første omgang kun de største ruter, hvilket vækker undren hos SAS.

Siden 2002 har der i Norge været et forbud mod luftfartsselskaberne bonus- og loyalitetsprogrammer på norske indenrigsflyruter, idet regeringen mener, at fordelsprogrammerne hindrer en fri konkurrence til ugunst for forbrugerne.

En beslutning som SAS med sit populære fordelsprogram EuroBonus har kæmpet imod igennem mange år.

Men nu er vejenbanet for, at bonus- og loyalitetsprogrammerne kan genindføres på de norske indenrigsflyruter. Det sker efter at Konkurransetilsynet mandag i denne uge kunne anbefale at ophæve bonusforbuddet på de tre største indenrigsflyruter, henholdsvis Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger.

“Vi vurderer, at konkurrencen er tilstrækkelig robustpå disse tre mest trafikerede ruter til at anbefale, at disse kan blive undtaget fra bonusforbuddet,“ siger konkurrencedirektør Christine B. Meyer i en pressemeddelelse.

Konkurrencedirektøren understreger dog, at der er hensynet til konkurrencen og ikke konkurrenterne, der ligger bag den nye anbefaling. Men hun advarer samtidig om, at en fuld ophævelse af bonusforbuddet vil kunne føre til et væsentligt svækket ruteudbud og flere monopolruter.

SAS undrer sig

Hos SAS vækker det undren, at Konkurrancetilsynet ikke ophæver forbuddet helt.

“Vi er tilfredse med, at der endelig åbnes op for EuroBonus på norsk indenrigsflytrafik. Nu forventer vi at kunne tilbyde indenrigsrejsende nordmænd de samme produktfordele, som alle andre SAS-rejsende. Men det er med undren, at vi konstaterer, at dette ikke skal gælde for alle rejsende i hele Norge,“ siger Per Møller Jensen, Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS.

SAS hævder, at tiden er løbet fra forbuddet, og at markedet i dag er væsentligt mere konkurrencepræget end det var tilfældet i 2002, da forbuddet blev indført.

“I dag er markedet præget af stærk konkurrence mellem selskaber med forskellige forretningsmodelller,“ skriver SAS i en pressemeddelelse.

Således vil forbuddet kunne ophæves på ruterne fra Oslo, der både trafikeres af SAS og Norwegian. På ruterne fra Sandefjord Torp og Moss Rygge, der trafikeres af henholdsvis SAS-ejede Widerøe og danske Danish Air Transport vil forbuddet stadig være gældende.

En ændring af forbuddet jævnførkonkurrencelovens §14 kræver dog en ministeriel beslutning. Den træffes af Fornyings- adminstrasjons- og kirkedepartmentet i Norge i løbet af nogle uger efter forinden at have været igennem en offentlighedsvurdering.