- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

ExtraJet håber på CPH-ruter i marts 2017

I  juni måned 2015 etablerede britiske James Thorpe flyselskabet Extrajet Ltd & The Extra Leisure Group. Planen var at igangsætte flyvninger fra Leeds/Bradford til København og derfra videre til Antwerpen i Belgien.

Tanken var at flyve med fly af typen Embraer ERJ135, men tilsyneladende har det været svært at finde de investorer, der endegyldigt kan sikre, at ruteopstarten bliver en realitet.

Forhåbningerne er der stadig, hvilket administrerende direktør James Thope netop har givet udtryk for i en mail i sidste uge, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af.

“Vi planlægger stadig efter at etablere ExraJet i den nærmest fremtid.Desværre har vi mistet vores hovedinvestor på grund af uforudsete omstændigheder, så vi er i øjeblikket på udkig efter at få en ny betydelig investor ind. Sideløbende hermed har vi forsøgt at købe VLM Airlines fra konkursboet (belgisk flyselskab baseret i Antwerpen, red.), men efter at have gennemført en due diligence kom vi frem til den konklusion, at der ikke var værdier i selskabet, hvorfor vi droppede denne plan.,” skriver administrerende direktør James Thorpe.

Vil udvikle flyvninger fra Yorkshire-regionen
Københavns Lufthavn har flere gange hørt om det britiske projekt, men betragter det i første omgang som en af mange “fugle  på taget”, og er klar til en dialog, når man bliver mere konkrete.

ExtraJet planlægger at gå i luften den 1. marts med to daglige afgange mellem Leeds og København samt København og Antwerpen.

Baggrunden for etableringen af EXecutive TRAvel by JET (ExtraJet) hænger sammen med James Thorpes utilfredshed med betjeningen af Yorkshire-regionen. Den største lufthavn i regionen er Leeds Bradford International Airport, og herfra flyves til 75 destinationer, hvor hovedparten er sæsonbetjente fritids- og lavprisruter med få frekvenser.

Tidligere har SAS fløjet mellem København og Leeds-Bradford fra 30. april 2014 og otte måneder frem. Her blev der udbudt to ugentlige afgange med 88-sæders CRJ900-fly i kombination med 50 sæders CRJ200-fly. Det blev aldrig en succes, og SAS lukkede den 1. december samme år ruten efter at have haft blot 26 passagerer per afgang.

To daglige afgange – i stedet for to ugentlige afgange – samt en flytype med 37 sæder fremfor 50 og 88 kan givetvis være mere egnet, således at ExtraJet kan få succes med ruten, når og hvis de kommer til Københavns Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Nyt flyselskab har to CPH-ruter på tegnebrættet

SAS lukker rute til Leeds

SAS overvejer fremtid for Leeds-rute

Forsigtig start for ny SAS-rute