Finnair kom i løbet af juli tilbage på sporet efter en periode med hyppige strejker. Punktligheden er tilbage på et meget højt niveau, men arbejdsnedlæggelserne kostede passagerer.
Finnair transporterede i juli 1.137.800 passagerer, og det svarer til et fald på to procent i forhold til samme måned i fjor. Strejker i begyndelsen af juli påvirkede passagertallet negativt, men selskabet oplyser, at man efter afslutningen på den kollektive arbejdskamp, er tilbage med stabil drift.
Således opnåede Finnair, efter strejkerne var afblæst, en regularitet i resten af juli på over 99 procent. Også punktligheden blev forbedret, idet 75,8 procent af alle flyvninger ankom rettidigt, og det var en mindre stigning på 0,6 seks procenpoint fra 75,2 procent i juli 2024.
Finnairs trafik var præget af 11 punktstrejker i maj, juni og begyndelsen juli, som betød, at et stort antal planlagte flyvninger blev aflyst. Der var varslet strejke i yderligere fem dage i juli, men de blev afværget, da parterne indgik en aftale.
Vækst i trafikken over Nordatlanten
Kapaciteten målt i sædekilometer, (ASK), steg med 2,0 procent. Væksten blev især drevet af flere frekvenser til storbyer i USA og Asien, herunder Los Angeles, Seattle, Chicago, Dallas, Osaka, Nagoya og Shanghai.
Trafikken over Nordatlanten oplevede den største fremgang med en stigning på hele 14,6 procent i passagertal. Fremgangen skal dog ses på baggrund af en stigning i kapaciteten på 31,4 procent, hvorfor belægningen også faldt med 9,9 procentpoint til 78,6 procent.
Ruterne til Asien viste også solide resultater med en stigning i passagertallet på 9,0 procent. Belægningen på flyene var på 84,4 procent, og det var et beskedent fald på 0,8 procentpoint.
Derimod var der et fald i passagertallene på de europæiske ruter på 1,5 procentpoint, mens kapaciteten blev reduceret med 1,1 procent. Belægningen på Europa ruterne var på 84 procent.
Markant fald til Mellemøsten
Trafikken til Mellemøsten havde et dramatisk fald i passagertallene på ikke mindre end 64,1 procent.
Årsagen er blandt andet, at samarbejdet med Qatar Airways på ruter fra Stockholm og København til Doha i Qatar ophørte i januar 2025. Det har siden påvirket statistikken negativt.
Også indenrigstrafikken var under pres med 4,2 procent færre passagerer og en lav belægningsprocent på 61,2 procent. Det var især færre frekvenser til Lapland i sommerperioden, der bidrog hertil.
Luftfragten faldt også markant, da den samlede fragtmængde blev reduceret med 12,7 procent. Nedgangen var tydeligst i Mellemøsten, Europa og Asien.
Relaterede artikler:
Finnair: Strejker beløb sig til 216 millioner kroner