- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Faretruende pengemangel i Berlin lufthavn

Selskabet bag den nye storlufthavn i Berlin risikerer at løbe tør for penge i november – fire måneder før lufthavnens planlagte åbning.

Problemerne omkring opførelsen af den nye storlufthavn Berlin Brandenburg fortsætter. Nu er det selskabet bag lufthavnen, der risikerer at løbe tør for penge til november. Det er fire måneder før den planlagte indvielse 17. marts næste år. Og de økonomiske udfordringer kan risikere at betyde, at åbningen bliver udskudt.

På et møde på torsdag skal selskabets bestyrelse diskuterer hvordan man skaffer de 1,7 mia. euro, som selskabet risikerer at mangle, for at kunne gøre arbejdet færdigt og for at kunne drive lufthavnen – når den en dag åbner. De lokale bystyre i Berlin og Brandenburg ejer hver 37 procent af lufthavnen, mens den tyske forbundsregering ejer 26 procent.

EU-Kommissionen er meget opmærksom på statsstøtte til luftfartsselskaber og lufthavne. Så hvis de kommunale og statslige ejere hoster op med ekstra penge til selskabet, vil EU-Kommissionen sandsynligvis forlange, at selskabet bliver privatiseret.

Skulle åbne i oktober 2011
Lufthavnen var oprindeligt budgetteret til at koste 2,8 mia. euro. Den regning er siden løbet op i 4,2 mia. euro. Konstruktionsarbejdet startede den 5. september 2006 og det var i første omgang meningen, at lufthavnen skulle åbne i oktober 2011. Det blev udskudt til 3. juni i år. En dato som de to store luftfartsselskaber Lufthansa og airberlin rettede deres fartplaner ind efter, og som alle forventede holdt. Men under en måned før blev åbningen udskudt med mere end ni måneder til 17. marts 2013.

Det var problemerne med et avanceret brandslukningssystem, der fik brandmyndighederne til at nægte, at godkende en åbning af lufthavnen. I slutningen af juli bestod lufthavnen en ny brandøvelse, men det kræver stadig mere end syv måneders ekstra arbejde at blive klar.

Spøgelsesby
Brandenburg lufthavnen ligger som en spøgelsesby lige syd for Schönefeld lufthavn, som er en af de to lufthavne, som den skal afløse. Schönefelds startbane bliver således den nordligste af to parallelbaner i den nye lufthavn. I dag passerer omkring 24 mio. passagerer hvert år gennem Schönefeld og den anden Berlin lufthavn, Tegel. Brandenburg er dimensioneret til at kunne håndtere 30 mio. passagerer, men den kan udvides til at klare 50 mio. passagerer.

Airberlin har ambitiøse planer om at etablere et effektivt trafikknudepunkt i Brandenburg lufthavnen, ligesom Lufthansa har startet en hel stribe af nye ruter. De skulle være startet fra Brandenburg den 3. juni. Men Lufthansa valgte at holde fast i ruteåbningerne og presse dem ind i den i forvejen overfyldte Tegel lufthavn.