- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Festdag i Aalborg Lufthavn

Aalborg Lufthavn kunne i går festligholde lufthavnens 75 års jubilæum samtidig med udvidelsen af terminalbygningen. Det er en omfattende udvidelse fra 12.000 til 19.000 kvadratmeter, der bringer længden af terminalbygningen op i underkanten af 300 meter.

Men det er ikke blot arealet, der er udvidet. Der er også blevet bedre plads til flyene, idet der nu er 11 gates mod tidligere fem, ligesom antallet af standpladser er kommet op på 13. Herudover er der blevet plads til en stor tax-free-butik samt tre restauranter. Samlet løber investeringen op i underkanten af 200 mio. kroner. Men så er lufthavnen til gengæld fremtidssikret til et årligt passagertal på 2,3 mio.

Gårsdagens åbningsarrangement havde omkring 400 besøgende, og der var en god blanding af officielle taler tilsat underholdning fra Mads Langer, der er en af tidens hotteste danske musiknavne.

“Lige pludselig blev det alt for småt her i Aalborg Lufthavn. Vi havde kun fem gates, og det er ikke så godt, når der er seks eller syv fly, der skal afsted samtidig. Vi havde en meget lille tax-free og meget lidt plads i vores restaurant. Men til gengæld er parkeringspladserne gratis her i lufthavnen,“ sagde administrerende direktør Søren Svendsen i den kombinerede jubilæums- og åbningstale.

Netop udbygning af parkeringsanlægget er en konstant udfordring for Aalborg Lufthavn. De seneste to og et halvt år har man løbende tilføjet nye parkeringspladser, og i disse dage er man i færd med at klargøre 500 nye pladser til sommertrafikken.

“Der er rigtig mange, der vælger at rejse fra Aalborg Lufthavn, og det er vi super taknemmelige for. Vi henter ikke alene passagerer fra Nordjylland men fra det meste af Jylland og Fyn. Der er rigtig gang i butikken,“ konstaterede en tilfreds lufthavnsdirektør.

Et jysk fænomen
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) havde fundet tid i sin travle kalender til at kigge forbi til lufthavnens 75 års jubilæum og han benyttede lejligheden til at fremhæve den historiske baggrund for Aalborg Lufthavn og den sydlige konkurrent.

“Lufthavnene i Billund og Aalborg har en fælles historie, som jeg synes er spændende. Begge lufthavne er oprindeligt startet af lokale virksomheder, som havde et engagement og behov. Det er nok et jysk fænomen,“ konstaterede transportministeren, der selv er født i Vorbasse.

Til gengæld må det være et særligt minister-fænomen, når der skal en god gang kalendergymnastik for at finde plads til fejringen af Aalborg Lufthavn. Ministerens sekretær havde nemlig foreslået lufthavnen, at man kunne flytte jubiæumsarrangementet til en anden dag for imødekomme ønsket om en ministerdeltagelse. “Det var ligesom ikke muligt, når det er i dag vi fylder 75 år,“ sagde en noget drillende lufthavnsdirektør Søren Svendsen i sin tale.

Sammenhæng mellem kollektiv og privat trafik
Transportministeren havde dog haft tid til at sætte sig ind i, hvilken betydning lufthavnen har for det nordjyske område.

“Aalborg Lufthavn har af mange årsager klaret sig godt og tager i dag et ekstra skridt. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at for Aalborg og for Nordjylland – der efterhånden går et godt stykke ned i Jylland – er det afgørende at have en driftig lufthavn, der kan sikre indenrigsbetjeningen og de voksende udenrigsruter,“ sagde Henrik Dam Kristensen.

Den kommende jernbaneforlængelse fra Lindholm til lufthavnen fik også et par ord med på vejen.

“Vi vil gerne have en sammenhæng mellem den kollektive og private trafik. Så kan I også at spare at bygge flere parkeringspladser, når man kan tage toget til lufthavnen. Det vil DSB sikkert også blive glade for,“ sagde transportministeren, inden han klippede den røde snor og officielt indviede lufthavnsudvidelsen.

Nedslidt og nusset lufthavn
Lufthavnens bestyrelsesformand, borgmester Henning G. Jensen fik også ordet ved åbningsarrangementet. Han benyttede lejligheden til at fremhæve den markante fremgang, som lufthavnen har gennemlevet siden de lokale kommuner overtog lufthavnen fra staten i 1997.

“Dengang havde vi en nedslidt og nusset provinslufthavn med få afgange, der var ualmindeligt dyre. Og man kørte ad en Hitler-vej herudtil. Nu kan I selv se, hvad vi har nu. Det er skabt ved, at vi har stået sammen om at udvikle og bruge vores lufthavn. I den periode kommunerne har haft ejerskabet, har vi turdet at foretage de nødvendige investeringer,“ sagde en veloplagt Aalborg-borgmester i sin tale.

I dagens anledning havde KLM hentet et DC3-fly til lufthavnen for at foretage rundflyvninger for VIP-gæster. Det gamle fly pyntede ved siden af KLM´s Embraer 190-fly, der kom forbi på middagsrotationen. Også Sun-Air kunne fremvise eget fly, da man havde en charterflyvning fra Roskilde til Aalborg med planmæssig ankomst samtidig med receptionens begyndelse.

Til gengæld måtte Norwegian lide den tort at indleje Jet Time til at flyve for sig, da det norske lavprisflyselskab var blevet ramt af tekniske problemer på flyet, der havde ankomst i Aalborg kl. 11.30. Derfor måtte en del receptionsgæster og Norwegians eget personale ankomme i et fly uden det sædvanlige rødnæsede look.

Fotos fra arrangementet i Aalborg Lufthavn er tilgængelige påhttps://www.facebook.com/CHECKIN.dk.