- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Fik leveret Boeing 737-800 nr. 300

Det irske lavprisflyselskab Ryanair fik i februar måned leveret sit eksemplar nummer 300 af Boeing 787-800 flyet. Oprindeligt startede Ryanair med et lille Maersk Air-fly med 15 sæder, men selskabet er nu verdens største operatør af det driftsøkonomiske Boeing 737-800 passagerfly.

Det succesrige irske lavprisflyselskab Ryanair blev oprindeligt etableret i 1985 af den irske Ryan-familie. Selskabets første rute blev åbnet i juli måned samme år og gik fra lufthavnen Waterford i det sydøstlige Irland til London Gatwick Airport. Ruten blev opereret med et 15-sæders Bandeirante fly, som var blevet købt fra Maersk Air for 1 millioner dollars.

Ryanair har i dag en enhedsflåde bestående af 254 fly af typen Boeing 737-800 med plads til 189 passagerer. Det første fly af denne type blev leveret til Ryanair i 1999, og i februar måned kunne man modtage fly nr. 300 af hvad der bliver kaldt for lavprisflyselskabernes “arbejdshest“. Det er samme type fly, der anvendes af det norske lavprisflyselskab Norwegian.

“Vi er stolte af at have fået leveret 300 helt nye Boeing 737-fly siden 1999. Det betyder, at den samlede værdi af Ryanairs flåde i dag udgør 18 milliarder dollars. Vi opererer den yngste, mest miljøvenlige og mest brændstoføkonomiske flåde i Europa. Netop denne flytype vil hjælpe os med at vokse til 78 millioner passagerer i år, da vi fortsat kan holde priserne nede samtidig med, at vi garanterer, at der ikke indføres brændstofillæg,“ sagde koncernchef Michael O´Leary ved leveringen.

Maersk Air-fly startede Ryanair

Men det var i høj grad tilfældigheder, at Ryanair i dag har fået denne position indenfor den europæiske luftfart. Det afslører den tidligere Maersk Air-direktør Bjarne Hansen i bogen “Luftens Helte“.

Den tidligere hovedaktionær i Ryanair, nu afdøde Tony Ryan, henvendte sig i midten af 1980´erne til Maersk Air, da han havde behov for at købe fly til sit flyleasingselskab GPA. Her købte han i første omgang et par af Maersk Air´s brugte Boeing 737-200.

“Efter er par måneder kom han så igen og ville nu købe yderligere to Boeing 737-200. Det ville være svært for os at afgive yderligere to fly, men han var meget vedholdende. Vi havde forinden købt Alkair, og med i dette køb fulgte et Bandeirante-fly. Det var et lille turbopropfly, og vi ville helst af med det. Vi besluttede så, at Tony Ryan måtte købe de to Boeing 737-200 på betingelse af, at han også købte vores Bandeirante fly for 1 million dollar,“ fortæller Bjarne Hansen i bogen.

Bjarne Hansen fortsætter,

“Det var Tony Ryan alt andet end begejstret for, men han accepterede til sidst, og så blev flyet fløjet til deres hovedsæde i Shannon og placeret på marken foran direktionssædet. Ved hvert direktionsmøde spurgte Tony Ryan irriteret sine folk til, hvorfor flyet endnu ikke var lejet ud. ‘Vi har forstand på Boeing 737, ikke et lille Bandeirante,’ lød forklaringen.“

Til sidst blev det for meget for Tony Ryan. Han leasede selv flyet, og gav det til sin ældste søn Cathal Ryan, der i 1985 sammen med sine to brødre og faderen startede Ryanair.

Ved opstarten af selskabet beskæftigede Ryanair 25 ansatte og transporterede 5.000 passagerer det første år. I dag beskæftiger Ryanair knapt 8.000 ansatte og er suverænt Europas største lavprisflyselskab. Sidste år transporterede selskabet 73,5 millioner. passagerer på mere end1.100 ruter mellem 27 lande.