- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Finnair mangler asiatisk vækst

I august 2011 fløj Finnair med 699.800 passagerer. Det var en fremgang på 8,6 % i forhold til samme måned året før, men væksten i kapaciteten er endnu større, og det giver tomme sæder. Det er især de forretningsrejsende fra Europa til Asien, der endnu ikke er vendt tilbage.

I sidste måned præsenterede Finnair et skuffende halvårsregnskab med et tab i årets første seks måneder på 423 millioner kroner.

Det blev fulgt op af en markant spareplan, hvor det finske luftfartsselskab skal sikre besparelser på 1 milliard kroner årligt fra 2014. Omkostningerne til salg- og marketing, fly, medarbejdere og vedligeholdelse gennemgås netop nu for at identificere besparelser og effektiviseringer.

Men forudsætningen for at komme tilbage i plus er flere passagerer, og her er der kun en smule trøst i de seneste trafiktal.

I august 2011 fløj Finnair således medsammenlagt 699.800 passagerer. Det var en fremgang på 8,6 % i forhold til samme måned året før.

Men august bød på samme udfordring for Finnair som de foregående måneder i form af en pæn vækst i antallet af passagerer, men en endnu større vækst i kapaciteten.

Overordnet steg Revenue Passenger Kilometres (RPK) for Finnair således med 11,1 % i forhold til samme måned året før, mens kapaciteten (ASK) voksede med 13,3 %.

I mange måneder har selskabet øget kapaciteten hurtigere end man har været i stand til at fylde flyene op, og det blev altså også tilfældet i august, hvor belægningsprocenten faldt til 76,9 %.

Trafikken fra Europa til Asien halter bagefter

Finnair fremhæver det positive i, at isærden asiatiske trafik trækker op. Her var fremgangen i passagertallene på over 20 %, men igenvoksede kapacitetenendnu hurtigere, så belægningsprocenten faldt.

Kapaciteten på de asiatiske ruter som udtrykt i ASK steg med knap 29 % i august måned, mens RPK på disse ruter alene steg20 %.

“I den asiatiske trafik faldt belægningsprocenten som følge af lavere efterspørgsel på forretningsrejser. Forretningsrejser fra Japan til Europa er næsten tilbage på normalt niveau, hvorimod væksten fra Europa til Japan er betydeligt lavere,” siger Finnairs økonomidirektør,Erno Hildén.

For hele 2011 frem til og med 31. august har Finnair haft en vækst i passagertallet på 11,6 % til knap 5,4 millioner passagerer.

Indtil videre er kabinefaktoren på 74,0 % i 2011, hvilket er et fald på 3,8 procentpoint i forhold til året før, men dog en langsom bedring i forhold til de foregående måneder.

Regnskabet for 1. halvår 2011 viste et underskud på 423 millioner danske kroner til trods for at Finnair øgede sin omsætning til knap 8 milliarder danske kroner. Det børsnoterede Finnair opererer 65 fly, har godt 7.795 ansatte og er især fokuseret på det asiatiske marked.