Finnair har udsigt til en bøde på 57 millioner kroner for at have givet ukorrekte og vildledende oplysninger til den finske konkurrence- og forbrugerstyrelse.
Den finske konkurrence- og forbrugerstyrelse FCCA indledte i efteråret 2023 en undersøgelse af flyselskabet Finnairs praksis i forbindelse med billetsalg for flyvninger til og fra Finland.
Undersøgelsen blev igangsat som følge af en mistanke om, at Finnair skulle have påvirket prisfastsættelsen af flybilletter hos onlinerejsebureauer (OTA’er) for selskabets flyafgange til og fra Sverige.
Dette ville være i modstrid med en frivillig aftale, som Finnair i sommeren 2023 havde indgået med de svenske konkurrencemyndigheder, efter at disse havde fastslået, at Finnairs krav til, hvordan OTA’er markedsfører priser på flybilletter, ville kunne skabe konkurrenceproblemer på det svenske marked.
”Urigtige, mangelfulde og vildledende informationer”
Den finske konkurrencestyrelse indledte sin undersøgelsen med at bede Finnair om en række oplysninger, som virksomheden havde pligt til at give myndighederne. Senere foretog styrelsen også et uanmeldt kontrolbesøg på Finnairs kontorer.
Nu fastslår den finske konkurrencestyrelse, at Finnair i efteråret 2023 gav ”urigtige, mangelfulde og vildledende informationer” i fire svar på styrelsens anmodninger om oplysninger.
Derfor beder styrelsen den finske markedsdomstol om at pålægge Finnair en bøde på cirka 7,6 millioner euro (57 millioner kroner) for en proceduremæssig overtrædelse af konkurrenceloven. Det er nu op til markedsdomstolen at afgøre, om Finnair skal pålægges bøden.
”For en effektiv undersøgelsesproces og hensigtsmæssig ressourceanvendelse er det vigtigt, at virksomheder handler omhyggeligt og giver myndigheden så ærlige og dækkende oplysninger som muligt,” siger FCCAs generaldirektør Timo Mattila i en pressemeddelelse.
Finnair afviser alle påstande
Finnair afviser i en pressemeddelelse konkurrencemyndighedens påstande og fastslår, at selskabet har ”handlet gennemsigtigt” og ikke har ”givet mangelfulde eller vildledende oplysninger til FCCA”.
”Undersøgelsen har været unødvendig, da Finnair stoppede styringen af rejsebureauerne i alle lande i forbindelse med den forpligtelse, der blev givet til den svenske konkurrencemyndighed. Misforståelsen kunne være undgået, hvis konkurrence- og forbrugerstyrelsen havde undersøgt sagen grundigt,” siger Finnair.
Det finske flyselskab påpeger samtidig, at det i sin tid instruerede OTA’er i at præsentere priserne og indholdet af Finnairs produkter på en gennemsigtig måde, som ikke vildledte forbrugerne, da Finnair havde fået kendskab til, at rejsebureauerne kunne opkræve kunderne ekstra gebyrer for ydelser, der allerede var inkluderet i billetprisen.
Derudover blev rejsebureauernes rabatter ikke præsenteret særskilt fra Finnairs billetpriser, skriver selskabet.
”En korrekt præsentation af Finnairs produkter og priser er vigtig både for at forhindre misbrug og for Finnairs produktstyring. Den svenske konkurrencemyndighed vurderede dog, at Finnairs instruktioner muligvis var konkurrencebegrænsende. Finnair forpligtede sig i sommeren 2023 til at ophøre med disse instruktioner, og undersøgelsen i Sverige blev afsluttet,” skriver Finnair.
Den finske undersøgelse af Finnairs formodede konkurrencebegrænsning er stadig i gang, og FCCA vil ikke kommentere den igangværende undersøgelse.
Relaterede artikler:
SAS dømt for vildledende markedsføring