- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Finnairs langdistanceruter er under pres

I august måned blev Finnair udfordret på selskabets langdistanceruter. Belægningen til Asien og USA styrtdykkede, og Finnair søger nu hjælp i Sverige.

Finnair har i takt med indfasningen af de nye A350-langdistancefly øget kapaciteten på flyvningerne til Asien og USA, men det kniber med at få afsat den ekstra kapacitet. Det viser august måneds trafiktal fra det finske flyselskab.

Selskabet transporterede 170.600 passagerer til og fra Asien i august måned, hvilket var en stigning på 5,6 procent i forhold til samme måned året før. Men kapaciteten var øget med 12,3 procent, og trafikken voksede kun med 5,4 procent hvorfor belægningen faldt med 5,8 procentpoint fra 93,6 til 87,6 procent. Det var blandt andet åbningen af nye ruter til Fukuoka i Japan og Guanhzhou i Kina, der er baggrunden for det øgede kapacitetsudbud.

Meget bedre så det ikke ud i USA-trafikken, selvom dette marked er væsentligt mindre for Finnair. Der var i august 30.800 passagerer på de nordamerikanske ruter, hvilket var en stigning på 2,5 procent i forhold til august sidste år. Belægningen faldt her med 7,1 procentpoint fra 90,1 til 83,0 procent. Kapaciteten til det nordamerikanske marked var øget med hele 17,2 procent blandt andet som følge af flere afgange på Chicago-ruten, men trafikken målt i antal solgte passagerkilometer voksede blot med 8,0 procent, hvilket er årsag til det store fald i belægningen.

Samlet set kom Finnair ud af august med en passagerfremgang på 2,3 procent til 918.700 passagerer og en samlet belægning på 83,1 procent, hvilket er noget lavere end de 86,3 procent i samme periode sidste år.

Hjælp fra svenske flyselskaber
Behovet for flere passagerer på langdistanceruterne er ganske tydeligt, hvorfor Finnair netop har udvidet strategiske samarbejder med svenske flyselskaber, der skal føde passagerer ind i Finnairs interkontinentale rutenetværk fra Helsinki Lufthavn.

Igennem længere tid har Finnair haft en codeshare-aftale med det svenske regionale flyselskab BRA på ruten mellem Stockholm-Bromma og Helsinki, og den 1. september blev samarbejdet udvidet til også at omfatte ruten fra Umeå til Helsinki. Herudover blev Finnairs kode fra den 5. september sat på BRA´s flyvninger mellem Stockholm-Bromma og Trollhättan, Visby, Kalmar, Rönneby, Angelholm/Helsingborg, Växjö, Sundsvall, Halmstad samt Åre/Östersund.

Herudover er der etableret en codeshare-aftale med NextJet, der 15. september åbner en ny rute mellem Västerås og Helsinki med 18 ugentlige afgange, der er tilpasset det asiatiske og europæiske rutenetværk til og fra Helsinki.

 

Relaterede artikler:

Finnair: Airbus er skyld i lavere vækst

Finnair styrker feed fra Sverige

SAS og Finnair med fyldte fly

Finnair i stort kinesisk samarbejde

Trods SAS-rekord er Finnair større på langruter