- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Fjerde afrikaner på vej til Star Alliance

Royal Air Maroc er på vej ind i Star Alliance. Det bliver verdens største luftfartsalliances fjerde medlem på det afrikanske kontinent.

Verdens største luftfartsalliance kommer sandsynligvis til at sætte sig endnu tungere på Afrika end alliancen allerede gør i dag med tre af kontinentets største selskaber i medlemsskaren. Afrikas fjerde store flyselskab, Royal Air Maroc, gør nemlig klar til at blive en del af Star Alliance, der i forvejen tæller Egyptair, Ethiopian Airlines og South African Airlines.

Desuden har flere af alliancens europæiske medlemmer et intensivt rutenetværk til Afrika. Det gælder især Brussels Airlines og TAP Air Portugal fra de to tidligere kolonimagter Belgien og Portugal samt Lufthansa. SAS er også medlem af Star Alliance, men flyver ikke til Afrika.

Fransk præg
Marokko er en tidligere fransk koloni med et stærkt fransk præg den dag i dag. Det var derfor ventet at Royal Air Maroc ville blive en del af Skyteam, hvor Air France er blandt de toneangivende medlemmer, eller at selskabet ville blive lokket ind i oneworld-alliancen, som står svagt på det afrikanske marked. For mens Star Alliance tæller Egyptair, Ethiopian Airlines og South African Airlines og Skyteam har Kenya Airways, så har oneworld-alliancen ingen afrikanske medlemmer.

Med Royal Air Marocs valg af Star Alliance er der kun selskaber som Air Algerié, Tunisair, Afriqiyah Airlines og TAAG Angola tilbage blandt de store alliance-frie afrikanske flyselskaber. Air Algerié luftede sidste år tanker om at gå med i en alliance. Selskabet opererer en flåde på 44 nyere Airbus, Boeing og ATR-fly. Desuden har Air Algerié bestilt otte Boeing 787 Dreamliner-fly.

Antallet af potentielle afrikanske alliancemedlemmer begrænses af, at alle flyselskaber fra adskillige afrikanske lande er på EU’s sorte liste over selskaber, som ikke må flyve til og fra Europa.

Trekantrute til København
Royal Air Maroc har netop modtaget sit første Boeing 787 Dreamliner-fly. Selskabet har bestilt i alt fire Dreamlinere, der skal supplere selskabets fire Boeing 767-300ER’ere og ene Boeing 747-400 jumbojet, som bruges på ruter til blandt andet Montreal og New York.

Royal Air Maroc har 37 Boeing 737-fly, som bruges på ruter til en lang række europæiske destinationer og til at dække selskabets finmaskede rutenet i Vest- og Centralafrika. Desuden opererer datterselskabet Royal Air Maroc Express fire ATR72-600 turbopropfly, som primært bruges på en lang række indenrigsruter i Marokko. Endelig så modtog selskabet i november sidste år det første af i alt fire nye Embraer 190 regionale jetfly.

Selskabet opererer en trekantrute Casablanca – Berlin – København.

Få alliancefrie selskaber
Selskaber, der er medlem af en af de tre store alliancer, flyver tilsammen med omkring 65 procent af alle verdens flypassagerer. Blandt de få tilbageværende større alliancefrie netværksselskaber finder vi Icelandair, Emirates og Etihad. Sidstnævnte er dog gennem opkøb til højre og venstre over hele verden ved at opbygge sin egen fjerde alliance.

Royal Air Maroc modtag 5. januar i år sit første Boeing 787 Dreamliner-fly. Foto: Boeing.