- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Flere alvorlige flyulykker i 2016

Antallet af flyulykker med dødelig udgang steg i 2016 fra 16 til 19 i forhold til året før. Antallet af omkomne blev samtidig begrænset til 325.

Flyet er stadig et særdeles sikkert transportmiddel. Der sker rundt regnet en ulykke med dødelig udgang for hver 5.000.000 flyvninger. Det viser tal fra Aviation Safety Network, der registrerer samtlige flyulykker i hele verden.

I 2016 var der 19 ulykker med dødelig udgang, hvor i alt 325 mennesker mistede livet. Det er en smule højere end de 16 ulykker, der blev registreret i 2015, hvor der til gengæld var i alt 560 omkomne. Siden 1997 har ulykkesraten været faldende som følge af en forstærket indsats fra luftfartsindustrien i samarbejde med de internationale luftfartsorganisationer, henholdsvis ICAO og IATA.

Der var i 2016 i alt tre ulykker, der krævede flere end 50 dødsofre. Den første fandt sted den 19. marts, da et Boeing 737-800 fra flydubai forulykkede under forsøg på landing i Rostov ved Don i det sydlige Rusland. I alt 55 passagerer og syv besætningsmedlemmer mistede livet. Det var angiveligt uenighed mellem piloterne om en konkret manøvre, der var årsagen til ulykken.

Den 19. maj styrtede et Airbus A320-200 fly fra EgyptAir i Middelhavet under en flyvning fra Paris-CDG til Cairo. Den endelige årsag til ulykken, der kostede de 66 ombordværende livet, er endnu ikke fastslået med sikkerhed. Oprindeligt var teorien, at der var opstået brand om bord i flyet, men de seneste undersøgelser peger på forekomster af sprængstoffer, hvilket kunne indikere en terrorhandling.

Årets alvorligste ulykke, hvad angår antallet af omkomne, fandt sted den 28. november, da et chartret fly fra LaMia i Bolivia styrtede ned under indflyvningen til Medellin-lufthavnen i Colombia. Flyet var chartret af den brasilianske fodboldklub Chapecoense SC og var afgået fra Santa Cruz i Bolivia med 68 passagerer og ni besætningsmedlemmer om bord. Ulykken, der skete som følge af, at flyet løb tør for brændstof, krævede i alt 71 dødsofre.

To ulykker med EU-forbudsselskaber
Blandt de 19 flyulykker, var der et par tilfælde med flyselskaber, der har flyveforbud i EU. Første hændelse fandt sted den 2. februar, hvor et Airbus A321-fly fra Djibouti-selskabet Daallo Airlines blev udsat for en terrorhandling på en flyvning fra Mogadishu International Airport til Djibouti. En bombe eksploderede fem minutter efter, at flyet var kommet i luften og efterlod et stort hul i den forreste del af kabinen. En af de 81 ombordværende, der formodes at være bombemanden, blev suget ud af flyet ved eksplosionen.

Et anden ulykke med et flyselskab, der ikke har tilladelse til at operere i EU, fandt sted i Nepal, hvor et DHC-6 Twin Otter fly fra neplaesiske Tara Air under en flyvning fra Pokhara til Jomsom fløj ind i en bjergvæg nær Dana i Myagdi-distriktet, hvorved samtlige 23 ombordværende blev dræbt.

Opgørelsen fra Aviation Safety Network indeholder samtlige flyulykker med dødelig udgang på civile fly certificeret til 14 passagerer og derover. Dermed er militære flyvninger ikke på listen, hvilket også betyder, at ulykken med det russiske Tupolev TU-154 millitærfly, der 25. december styrtede ned under en flyvning fra Sotji til Syrien, ikke er med i optællingen. Her mistede 92 mennesker livet, hvoraf flere end 60 var fra Den Røde Hærs Kor.

 

Relaterede artikler:

Brasiliansk fodboldklub i flystyrt i Colombia

Officielt: Vragdele fra Egyptair-fly er lokaliseret

62 dræbte ved Flydubai-styrt i Rusland

Endnu et flystyrt i Nepal