- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Flere p-pladser på vej i CPH

Københavns Lufthavns passagertal stiger år for år og det smitter naturligvis af på efterspørgslen efter parkeringspladser. Derfor kan mange afrejsende passagerer have svært ved at finde en ledig bås blandt lufthavnens i alt cirka 12.000 parkeringspladser.

Der er dog hjælp på vej. I løbet af 2016 er det nemlig planen at anlægge et helt nyt parkeringsområde med 1.000 pladser. Det får betegnelsen P19 og kommer til at ligge ved siden af P15 og P17 på Kystvejen øst for lufthavnen umiddelbart nedenunder indflyvningen til lufthavnens bane 22L.

Ligesom P15 og P17, så bliver P19 et budget-parkeringsområde, hvor man kan parkere billigere end i parkeringshusene tættere på terminalerne. Det betyder, at man enten skal vandre et godt stykke eller tage en shuttlebus.

Ekstra mandskab på
Netop i disse dage er der ekstra meget tryk på parkeringsfaciliteterne i lufthavnen. Det skyldes at mange forretningsrejsende kommer hjem samt at mange ferierejsende tager på påskeferie med fly.

”Derudover har vi de senere måneder oplevet en stor stigning i antallet af svenskere, der parkerer. Det falder sammen med den svenske ID-kontrol, som har fået flere til at fravælge tog og i stedet tage bilen over Øresund,” forklarer pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, og fortsætter:

”Vi har sat ekstra mandskab på til at hjælpe og gør alt, hvad vi kan for at frigøre flere p-pladser. På de store rejsedage har vi naturligvis flere, der gerne vil parkere, end på normale dage. Men vi har cirka 12.000 P-pladser, og alle skal nok komme af med bilen,” forsikrer pressechefen.

Tjene endnu flere penge
Københavns Lufthavn tjener en stor del af sine penge på parkering. I 2015 fik lufthavnen næsten 327 mio. kroner ind på den konto. Og nu får lufthavnen altså snart mulighed for at tjene endnu flere penge på at de lokalt afgående passagerer kan have deres bil stående mens de er ude at rejse.

Det nye parkeringsområde P19 bliver placeret lige under indflyvningen til bane 22L. Foto: Morten Lund Madsen.