Med leverancen af en Airbus A320 til et saudisk selskab tirsdag blev det officielt. Nu er Airbus A320 det mest solgte passagerfly nogensinde, og siden introduktionen i 1980'erne er der bygget mere end 12.000 fly.
Tirsdag blev der skrevet luftfartshistorie. Her overhalede Airbus A320 nemlig Boeing 737 som det mest solgte passagerfly til dags dato.
Det skete, da Airbus leverede en Airbus A320neo til det saudiske flyselskab Flynas, hvilket betyder, at 12.268 maskiner er blevet leveret, siden flytypen blev introduceret for første gang i 1988. Tallet kommer fra analyseinstituttet Cirium.
Efterspørgslen på både Airbus A320-familien og Boeing 737 er steget i de seneste år, fordi økonomisk vækst – særligt i Asien – betyder, at millioner i middelklassen i Asien ønsker at rejse med fly, skriver Reuters.
Sammenlagt har Boeing og Airbus leveret mere end 25.000 fly af typerne A320 og Boeing 737. Airbus er i forvejen den største producent målt på årlige leverancer, og nu er den europæiske producent altså også i spidsen på narrowbody-markedet.
Skabte uenighed under udviklingen
Udviklingen af Airbus A320 var langt fra en selvfølge. Indtil da havde Airbus introduceret to widebody-fly.
Først Airbus A300 i år 1972. I 1976 blev de såkaldte ETOPS 90-regler introduceret, og de betød, at tomotorers fly nu kunne krydse store oceaner lovligt, hvilket hjalp salget. Og senere lancerede man A310, som henvendte sig til kunder, der ønskede et mindre widebody-fly.
Airbus A320 gik for første gang på vingerne i 1987, og året efter blev det sat i drift. Udviklingen var dog ikke helt uden uenigheder. For mens de amerikanske flyselskaber særligt efterspurgte et nyt fly med 150 sæder, og franskmændene ville have det samme, så ville Lufthansa have et nyt widebody-fly.
Uenighederne fik næsten projektet til at kollapse. Men da den franske præsident François Mitterrand og den tyske kansler Helmut Kohl skulle vælge en mægler, så valgte de begge – uden at kende hinandens planer – den bayerske politiker Franz-Josef Strauss og bad ham om at mægle imellem dem via breve.
Der var også tvivl om, hvorvidt europæiske regeringer ville investere i projektet, og den daværende britiske premierminister, Margaret Thatcher, sagde i 1984 til det britiske parlament, at hun ikke ønskede at bakse med en ny Concorde.
Blev for stor til fabrikken
A320 blev ikke nogen ny Concorde. Det er efterspørgslen for god til. Men den blev til gengæld bygget i de samme fabrikshaller, som det supersoniske passagerfly også blev produceret i.
Det sted blev dog for småt til at følge med efterspørgslen, og senest er man også begyndt at producere Airbus A320 i hallerne, hvor verdens største passagerfly, A380, blev produceret, inden man stoppede produktionen.
Boeings modtræk var Boeing 737NG, som også var en storsællert, men da United Airlines i 1992 lagde en ordre på Airbus A320, blev flyet hjulpet godt på vej.
De problemer, som Boeing 737 MAX har skabt for Boeing, har også betydet, at Boeing ikke har kunnet producere den mængde fly, den amerikanske producent har villet.
Da et dørpanel blæste ud på en 737 MAX 9 fra Alaska Airlines sidste år, fordi der manglede fire bolte, som skulle fæstne dørpanelet, betød det, at MAX 9’ere blev grounded i to uger, og FAA indførte et produktionsloft på 38 Boeing 737’ere om måneden, hvilket stadig er tilfældet.
Modsat lød det i april 2025 i en rapport fra Airbus, at man er godt på vej i forhold til målsætningen om at kunne producere 75 fly i A320-familien månedligt i 2027.
Relaterede artikler:
Air Greenland vil indsætte A320neo i 2026