- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Fly-kaos spændte ben for stort Cimber-salg

Stor forvirring om fly og komponenter betød, at en interesseret køber af store dele af Cimber-forretningen sprang fra. Adskillige fly står nu og sygner hen i danske lufthavne, mens kurator og ejere forsøger at hitte redde i virvaret.

For at kunne holde så mange fly som muligt på vingerne i perioden op til sin konkurs den 3. maj, byttede Cimber Sterling rundt på motorer og andre vitale komponenter mellem alle sine 26 fly. Det har efterladt et virvar af flyvedygtige og ikke-flyvedygtige fly. Usikkerheden om forfatningen af flyene endte med at spænde ben for et samlet salg af hovedparten af virksomheden.

”Det var i sidste ende årsag til at den interesserede køber til hovedparten af forretningen sprang fra,” forklarer kurator Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert.

Det kan også betyde, at flere danske lufthavne må leve med, at have gamle Cimber Sterling-fly langtidsparkeret.

Af Cimber Sterlings 26 fly var 15 leasede og 11 var ejet af selskabet, men en række banker og investeringsselskaber havde pant i flyene. I alt 11 af flyene stod langtidsparkeret på jorden eller stod over for store vedligehold op til Cimber Sterlings konkurs den 3. maj. Selskabet havde dog ikke penge til at vedligeholde flyene. Samtidig blev flere af de parkerede fly strippet for komponenter, som blev brugt til at holde andre fly i luften.

Kabale til at gå op
Kurator forhandler lige nu med panthavere og leasingselskaber om at få kabalen til at gå op. For flere leasingselskaber og panthavere har efter konkursen måtte erfare, at deres fly står uden vitale dele som motorer.

Ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger ejer Billund-selskabet Nordic Aviation Capital og Sparbank Vest i Skive flere af flyene. Det har gennem flere dage dog ikke været muligt at få en kommentar fra Nordic Aviation Capitals direktør Thomas Meldgaard. Hos Sparbank Vest oplyser direktør Bent Jensen, at man ikke udtaler sig om kundeforhold.

”Der er ikke færre motorer end der er fly. Men der kan være tale om, at en motor fra ét fly så at sige er blevet ”grebet” af et andet fly, når det har siddet på flyet i en periode. Hvor længe det er, er det som vi arbejder på at få defineret. I luftfartsloven står blot, at den skal have siddet der mere end midlertidigt,” forklarer Lisa Bo Larsen.

Først når ejerskabet til de enkelte fly og motorer er afgjort, kan panthaverne sætte deres fly til salg, ligesom leasingselskaberne kan finde nye brugere til flyene.

Parkeret i længere tid
Virvaret betyder, at der i flere danske lufthavne i dag står fly, der mangler vitale komponenter som motorer, døre og lignende, samt fly, der nok er flyvedygtige, men hvor ejerskabet til dele af flyene ikke er afklaret. Dermed kan flyene komme til at strande i lufthavnene i længere tid.

I Sønderborg Lufthavn, hvor Cimber Sterling havde sit hovedkontor og værksted for CRJ- og ATR-fly, står der 6-7 langtidsparkerede fly. Mindst ét fly mangler både motorer, døre og flysæder. I Københavns Lufthavn står 12 funktionsdygtige Cimber Sterling-fly, som stod ved gates i lufthavnens passagerterminal den 3. maj om morgenen.

Selvom kurator den 16. maj i en pressemeddelelse skrev, at væsentlige dele af Cimber Sterling-boet var blevet solgt gennem to aftaler, så indebar aftalerne kun, at fire CRJ-fly blev lejet ud til et nyt selskab med navnet Cimber A/S, der opererer flyene for SAS. Charterselskabet Jet Timehavde tidligere overtaget driften af to Boeing 737-fly. Men alle disse fly indgår også i udredningsarbejdet.